מאפייני התמסורת הממוחשבת :
- מגשרת על הפער שאליו טרם נמצא פתרון מספק בגיר הרציף .
- מתאימה את החלפת ההילוכים לאופי הנסיעה הנבחר .
- מאפשרת לשנות את סגנונות ההילוכים .
- מצוידת במערכת גיבוי אלקטרונית להמשך תנועה בעת תקלה .
- כוללת מערכת הידראולית ובקרה אלקטרונית ממחושבת .
תכונות בולטות :
- נהיגה משופרת עם אפשרות לשינוי סגנון נהיגה .
- החלפת הילוכים אופטימלית עם שילוב מצמד מבוקר אלקטרונית .
- יתר חיסכון בדלק עקב שימוש במכללים מתוחכמים .
- רעש מופחת ואורך חיים ארוך .
- אבחון תקלות משופר לפישוט השרות והתחזוקה .
- מגשרת על הפער שאליו טרם נמצא פתרון מספק בגיר הרציף .
- מתאימה את החלפת ההילוכים לאופי הנסיעה הנבחר .
- מאפשרת לשנות את סגנונות ההילוכים .
- מצוידת במערכת גיבוי אלקטרונית להמשך תנועה בעת תקלה .
- כוללת מערכת הידראולית ובקרה אלקטרונית ממחושבת .
תכונות בולטות :
- נהיגה משופרת עם אפשרות לשינוי סגנון נהיגה .
- החלפת הילוכים אופטימלית עם שילוב מצמד מבוקר אלקטרונית .
- יתר חיסכון בדלק עקב שימוש במכללים מתוחכמים .
- רעש מופחת ואורך חיים ארוך .
- אבחון תקלות משופר לפישוט השרות והתחזוקה .
הבדלים מול תמסורת אוטומטית רגילה :
- החלפת הילוכים חלקה יותר והשהיית תיזמון ההצתה בהורדת הילוכים .
- ניתוק אספקת הדלק בשעת חילוף הילוכים לגבוה יותר .
- בקרת כוח עצמית לביטול הזעזועים במחזור העבודה .
- ממיר מומנט חדיש יותר עם אפשרות לנעילה .
- ויסות נעילת הממיר גם במהירות נמוכה יחסית .
- נמנע אובדן מומנט פיתול בעת עלייה מופרזת של השמן בתמסורת
- משדר פולסים אלקטרוני קטן ויעיל מחליף את הווסת ההידראולי
- שסתומים סולונואידים מחליפים את שסתומי השילוב בתמסורת הרגילה .
- בתמסורת הממוחשבת פועל מנגנון בקרה למניעת הרס עצמי .
מעבר הכוח :
- התיבות הנפוצות ממקומות בטור בהמשכו של ציר המנוע .
- ממיר המומנט כולל משאבה , טורבינה וסטטור , ומשמש כמחליף לגלגל תנופה .
- תיבת ההילוכים כוללת שלושה גלים מקבילים : ראשי , נגדי ומשני .
- הכוח מועבר בין גלגלי שיניים בגרסאות שונות באמצעות מצמדים .
גישור הממיר :
- יוצר קשר ישיר בין המנוע לתמסורת ללא תיווך השמן .
- ביכולתו להגביר את מומנט הפיתול כשיש פער במהירות הפנימיות .
- מונע החלקה מיותרת וחוסך כ – 20% בצריכת הדלק .
- מבקר ושולט על הפרש המהירות שבין המאיץ והטורבינה .
- בקרת הגישור מונעת מכה בעת החלפת הילוכים .
- יחידת הבקרה בוחרת את נעילת ההילוך על בסיס אותות הכניסה
- מכללים אלקטרוניים מעבירים נתונים שונים לשסתום הנעילה .
חיישני המידע בתמסורת הממוחשבת :
- חיישן מד מהירות הנסיעה – המשפיע על נקודת תיזמון שילוב ההילוכים .
- חיישן מצערת – מסוג ליניארי הצמוד לגוף המצערת .
- מחולל דפקים – המזהה את מהירות התוף הקדמי של ההילוך האחורי .
- חיישן מהירות המנוע – המשרת את יחידת בקרת השיוט .
- חיישן לחץ אטמוספרי – המשגר אות אל יחידת הבקרה הממוחשבת
- חיישן חום המנוע – המעביר מידע על טמפרטורת נוזל קירור המנוע .
- חיישן חום שמן התמסורת – המאפשר לשלוט על תיזמון החלפת ההילוכים .
- חיישן בלימת הרכב – המנתק את גישור הממיר בעת הפעלת הבלמים .
- החלפת הילוכים חלקה יותר והשהיית תיזמון ההצתה בהורדת הילוכים .
- ניתוק אספקת הדלק בשעת חילוף הילוכים לגבוה יותר .
- בקרת כוח עצמית לביטול הזעזועים במחזור העבודה .
- ממיר מומנט חדיש יותר עם אפשרות לנעילה .
- ויסות נעילת הממיר גם במהירות נמוכה יחסית .
- נמנע אובדן מומנט פיתול בעת עלייה מופרזת של השמן בתמסורת
- משדר פולסים אלקטרוני קטן ויעיל מחליף את הווסת ההידראולי
- שסתומים סולונואידים מחליפים את שסתומי השילוב בתמסורת הרגילה .
- בתמסורת הממוחשבת פועל מנגנון בקרה למניעת הרס עצמי .
מעבר הכוח :
- התיבות הנפוצות ממקומות בטור בהמשכו של ציר המנוע .
- ממיר המומנט כולל משאבה , טורבינה וסטטור , ומשמש כמחליף לגלגל תנופה .
- תיבת ההילוכים כוללת שלושה גלים מקבילים : ראשי , נגדי ומשני .
- הכוח מועבר בין גלגלי שיניים בגרסאות שונות באמצעות מצמדים .
גישור הממיר :
- יוצר קשר ישיר בין המנוע לתמסורת ללא תיווך השמן .
- ביכולתו להגביר את מומנט הפיתול כשיש פער במהירות הפנימיות .
- מונע החלקה מיותרת וחוסך כ – 20% בצריכת הדלק .
- מבקר ושולט על הפרש המהירות שבין המאיץ והטורבינה .
- בקרת הגישור מונעת מכה בעת החלפת הילוכים .
- יחידת הבקרה בוחרת את נעילת ההילוך על בסיס אותות הכניסה
- מכללים אלקטרוניים מעבירים נתונים שונים לשסתום הנעילה .
חיישני המידע בתמסורת הממוחשבת :
- חיישן מד מהירות הנסיעה – המשפיע על נקודת תיזמון שילוב ההילוכים .
- חיישן מצערת – מסוג ליניארי הצמוד לגוף המצערת .
- מחולל דפקים – המזהה את מהירות התוף הקדמי של ההילוך האחורי .
- חיישן מהירות המנוע – המשרת את יחידת בקרת השיוט .
- חיישן לחץ אטמוספרי – המשגר אות אל יחידת הבקרה הממוחשבת
- חיישן חום המנוע – המעביר מידע על טמפרטורת נוזל קירור המנוע .
- חיישן חום שמן התמסורת – המאפשר לשלוט על תיזמון החלפת ההילוכים .
- חיישן בלימת הרכב – המנתק את גישור הממיר בעת הפעלת הבלמים .
אלמנטים המופעלים על ידי המחשב :
שסתומים סולנואידים שנועדו לשלב הילוכים ופועלים בשני מצבים :
1. שמירה על לחץ שמן כנגד קפיץ .
2. שחרור לחץ השמן הגורם לתזוזת שסתום .
סוגי שסתומים סולנואידים :
1. שסתומי שילוב המווסתים את לחץ הקו לצורך החלפת הילוכים .
2. שסתומי נעילה השולטים על בקרת הנעילה .
3. שסתומי קו הלחץ – השולטים על הלחץ בקו .
וויסותים המופעלים על ידי המחשב :
1. בקרת חילוף הילוכים – המזהה את מהירות הרכב ועומס המנוע .
2. בקרת מתכונת הנסיעה – הבוררת את אופן הנסיעה .
3. בקרת כוח – להחלפת הילוכים אוטומטיים בשעת נסיעה בתחום "D" .
4. בקרת לחץ – לוויסות אופטימלי לכל חילוף הילוכים .
5. בקרת מומנט פיתול – המקטינה זמנית את המומנט לשיפור תחושת החלפת הילוכים .
6. בקרה עצמית – לאבחון תקלות . נורה מהבהבת וכן נרשמת התקלה .
7. בקרת תפעול אל-כשל – המאפשרת כושר נסיעה מוגבל לאחר ההתרעה .
אמצעי אבחון תקלות :
- מדידת מפלס השמן והוספת נוזל בהתאם לצורך .
- בדיקת מבחן עצר (חנק) לאיתור מקור התקלה וזיהוי הסיבה האפשרית .
- מדידת לחצי השמן במצמד כדי לוודא את תקינות הלחץ ההידראולי .
- נסיעת מבחן לבדיקת דרך אחרי שיפוץ או הרכבת תמסורת חדשה .
- מערכת אבחון תקלות עצמית .
תמסורת אלקטרוניות ברכב כבד :
- תיבת הילוכים אוטומטית הופכת לרכיב אינטגרלי ברכב הכבד .
- בשלבי יישום תמסורת אוטומטיות עם דיסקה יבשה במקום ממיר מומנט , וכן מצמד אוטומטי עם
1. שמירה על לחץ שמן כנגד קפיץ .
2. שחרור לחץ השמן הגורם לתזוזת שסתום .
סוגי שסתומים סולנואידים :
1. שסתומי שילוב המווסתים את לחץ הקו לצורך החלפת הילוכים .
2. שסתומי נעילה השולטים על בקרת הנעילה .
3. שסתומי קו הלחץ – השולטים על הלחץ בקו .
וויסותים המופעלים על ידי המחשב :
1. בקרת חילוף הילוכים – המזהה את מהירות הרכב ועומס המנוע .
2. בקרת מתכונת הנסיעה – הבוררת את אופן הנסיעה .
3. בקרת כוח – להחלפת הילוכים אוטומטיים בשעת נסיעה בתחום "D" .
4. בקרת לחץ – לוויסות אופטימלי לכל חילוף הילוכים .
5. בקרת מומנט פיתול – המקטינה זמנית את המומנט לשיפור תחושת החלפת הילוכים .
6. בקרה עצמית – לאבחון תקלות . נורה מהבהבת וכן נרשמת התקלה .
7. בקרת תפעול אל-כשל – המאפשרת כושר נסיעה מוגבל לאחר ההתרעה .
אמצעי אבחון תקלות :
- מדידת מפלס השמן והוספת נוזל בהתאם לצורך .
- בדיקת מבחן עצר (חנק) לאיתור מקור התקלה וזיהוי הסיבה האפשרית .
- מדידת לחצי השמן במצמד כדי לוודא את תקינות הלחץ ההידראולי .
- נסיעת מבחן לבדיקת דרך אחרי שיפוץ או הרכבת תמסורת חדשה .
- מערכת אבחון תקלות עצמית .
תמסורת אלקטרוניות ברכב כבד :
- תיבת הילוכים אוטומטית הופכת לרכיב אינטגרלי ברכב הכבד .
- בשלבי יישום תמסורת אוטומטיות עם דיסקה יבשה במקום ממיר מומנט , וכן מצמד אוטומטי עם
דיסקה יבשה .
- בשימוש בקרת תמסורת בשלט רחוק . הפיקוד האלקטרוני מותקן בתוך הרכב , וחיבורו על ידי כבלים
- בשימוש בקרת תמסורת בשלט רחוק . הפיקוד האלקטרוני מותקן בתוך הרכב , וחיבורו על ידי כבלים
חשמליים .
- חלק מהתמסורות האוטומטיות משולבות עם בלימה הידרו-דינמית המאפשרת בלימה ללא בלאי ,
- חלק מהתמסורות האוטומטיות משולבות עם בלימה הידרו-דינמית המאפשרת בלימה ללא בלאי ,
ונפוצות מאוד באוטובוסים .
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה