איך בונים מצגת

יום רביעי, 20 באוגוסט 2008

תורת המקצוע - שאלות ותשובות בנושא צמיגים

מהם תפקידם של הצמיגים ואיזה סוגים מקובלים ברכב ? איזה סוגים של חישוקים מקובלים בכלי רכב ומהם מאפייניהם של צמיגים בלי אבוב ?

תפקידם של הצמיגים :

1. לרכך ולספוג תנודות הכביש .
2. אחיזה בכביש לאפשר נסיעה במהירות גבוהה .
3. לשמור על שלמות המרכב ונוחות המטען והנוסעים .
4. להיצמד לכביש כדי להעביר כוחות בלימה ותאוצה .

סוגי צמיגים המקובלים ברכב :

1. צמיגים בעלי יחס חתך נמוכים ורחבים .
2. צמיגים דיאגונליים בעלי רבדים צולבים .
3. צמיגים רדיאליים בעלי רבדים בהיקף החיצוני מבנה חגורה .
4. צמיגים עם ובלי אבוב .

סוגי חישוקים המקובלים ברכב :

1. חישוקים ממתכת קלה מקטין את המסה הלא מוקפצת , פחות רעידות עוברות למרכז ומאפשר מהירות
גבוהה וקירור טוב יותר
2. חישוקים משני חצאים וחישוק משלושה קטעים (טרילקס) המורכבים יחד על כוכב משותף . ומשמש לצמיגי
רכב כבד קל לפירוק הצמיג .
3. חישוקים עם גבנון משמשים לצמיגים בלי אבוב טיובלס . הגבנון מונע החלקת הצמיג פנימה .
4. חישוק מחולק למספר יחידות מקובל לצמיגים גדולים מקל על הפירוק . צמיג בלי אבוב קל לטיפול (הרכבה ,
הסרה , ותיקון) , מפתח פחות חום בגלל העדר החיכוך באבוב ומשפר את בטיחות הנסיעה , כי רק לעתים
רחוקות הוא מתפוצץ ואבדן הלחץ ממנו הדרגתית ולא פתאומית .

איזה הבדלים קיימים בין צמיגי חגורה (רדיאלי) לצמיגים רגילים ומהן התוצאות של קוטר צמיגים קטן יותר ורוחב גדול יותר ?

ההבדלים בין צמיגי חגורה (רדיאלי) לצמיגים רגילים הם :

1. בצמיגים רגילים הדופן עבה וקשוחה בצמיגים רדיאלי הדופן גמישה ודקה .
2. בצמיגים רגלים מתפתח חום ורגישים לחום בצמיגים רדיאלי פיתוח חום נמוך ולא רגיש לחום .
3. צמיגים רגילים עמידים לפגיעות דופן בצמיג רדיאלי דופן רגיש לפגיעות .
4. צמיגים רגילים הסוליה גמישה בצמיג רדיאלי הסוליה קשוחה .
5. צמיגים רגילים יציבות רכב נמוכה לעומת צמיג רדיאלי .
6. שחיקה יותר גדולה בצמיגים רגילים .
7. ניקוז מים יותר טוב בצמיגי רדיאלי .
8. בצמיגים רגילים מונחים הרבדים השונים בהצלבה שיפועית אחד כלפי האחר לעומת צמיגי חגורה בהם
הנחת הרבדים היא קוטרית או משולבת .

מהם המאפיינים של צמיגי חגורה (רדיאלי) , על מה יש להקפיד כאשר מחליפים צמיגים רגילים בצמיגי חגורה (רדיאלי) ולמה שינו את סימון הצמיגים ?

המאפיינים של צמיגי חגורה (רדיאלי) הם :

1. בעלי התנגדות קטנה לגלגול , ומאפשרים מהירויות גדולות יותר .
2. בעלי אורך חיים גדול .
3. מתאימים לכבישים רטובים וחמים כאחת .
4. גלגולם נוקשה יותר והם רועשים .

כאשר מרכיבים צמיגי חגורה במקום צמיגים רגילים , יש לוודא התאמת החישוק לרכב המסוים .במקרה של החלפת שני צמיגים בלבד יש להרכיבם על הסרן האחורי כי עם משאירים בציר אחורי צמיגים רגילים הרכב מקבל תכונות של על היגוי .
סימון הצמיגים שונה כדי להקל על זיהויו והשימוש בו ולכל העולם .

מה מסמל סימון הצמיגים החדש ואיך הוא מסמן את מהירות הנסיעה המרבית המותרת
הסבר את הסימון : S 1384 R 185/70

סימון הצמיגים החדש נותן מידע על רוחב הצמיג במ"מ , היחס בין הרוחב לגובה , צורת מבנהו , קוטר החישוק באינטשים , יכולת העמסה עליו ומהירות הנסיעה המרבית המותרת . ככל שהאות רחוקה יותר בסדר האלפבית המהירות גדולה יותר .

הסבר הסימון :

185 - צמיג ברוחב של 185 מ"מ .
70 - יחס גובה / רוחב הוא 70% .
R - מסמן צמיג רדיאלי .
13 - מתאים לחישוק של 13 אינץ .
84 - הצמיג יכול לשאת בהתאם ללוח העומסים עומס של 500 ק"ג .
S - לפי לוח המהירות מתאים לנסיעה במהירות עד 180 קמ"ש .

תאר את מבנה הצמיגים ותפקידי הסוליה ! למה יש להקפיד על לחץ אויר מדויק ?

צמיג עשוי בערך מ- 80% גומי , 15% בד והיתר חוטי פלדה . בצמיגים החדשים החליף בד כותנה בניילון ופרלון . חלקיו העיקריים של הצמיג הם : השלד, הסוליה והדופן .
תפקיד הסוליה להבטיח מגע טוב בין הצמיג לקרקע ולמנוע החלקה וסחרור .
צמיג מנופח מדי מאבד את גמישותו ונשחק במרכז . צמיג מנופח פחות נשחק בדפנות .

רשום מהם מעלותיו של חישוק ממתכת קלה , מה זה חישוק "טרילקס" ומהו חישוק עם גבנון ?

מעלותיו של חישוק ממתכת קלה הוא משקלו המועט המקטין את המסה הלא מוקפצת ומאפשר הגדלה מסוימת של מהירות הנסיעה .
חישוק "טרילקס" עשוי משלושה חלקים , שניים קצרים ואחד ארוך ,שמורכבים יחד על כוכב משותף . הוא משמש בעיקר לצמיגים גדולים .
חישוק עם גבנון הוא חישוק בטיחותי ודרוש לצמיגים בלי אבוב . הגבנון עצמו הוא הגבהה סביב חלקו הפנימי -ההיקפי של החישוק והוא שמונע החלקה הצמיג החוצה .

מהם היתרונות והחסרונות של צמיגים רדיאליים וצמיגים דיאגונליים ועל מה יש להקפיד כאשר מרכיבים צמיגי חגורה על מכונית , שנועדה לצמיגים רגילים ?

היתרונות והחסרנות של צמיגים רדיאליים :

1. בעלי התנגדות קטנה לגלגול , ומאפשרים מהירויות גדולות יותר .
2. בעלי אורך חיים גדול .
3. מתאימים לכבישים רטובים וחמים כאחת .
4. גלגולם נוקשה יותר והם רועשים .

היתרונות והחסרונות של צמיגים דיאגונליים :

1. בצמיגים רגלים (דיאגונלי) מתפתח חום ורגישים לחום .
2. צמיגים רגילים (דיאגונלי) עמידים לפגיעות דופן .
3. צמיגים רגילים (דיאגונלי) יציבות רכב נמוכה .
4. שחיקה יותר גדולה בצמיגים רגילים (דיאגונלי).
כאשר מרכיבים צמיגי חגורה במקום צמיגים רגילים , יש לוודא התאמת החישוק לרכב המסוים .

מה אומר לך סימון החישוק CH 14 J 5.5 ? מה זה חישוק עם גבנון או חישוק ביטוחתי
איך צריך להדק את בירגי החישוק מסוג "טרילקס" ?

סימון זה מצביע קודם כל על חישוק לא סימטרי . רוחב החישוק 5.5 אינטש וקוטרו 14 אינטש . הסימן J קוד מידע מראה על באר עמוקה . האות C מראה על צורת העוגן .האות H מראה חישוק עם גבנון .
חישוק עם גבנון הוא חישוק בטיחותי ודרוש לצמיגים בלי אבוב . הגבנון עצמו הוא הגבהה סביב חלקו הפנימי -ההיקפי של החישוק והוא שמונע החלקה הצמיג החוצה .
חישוק "טרילקס" עשוי משלושה חלקים , שניים קצרים ואחד ארוך ,שמורכבים יחד על כוכב משותף . הוא משמש בעיקר לצמיגים גדולים .חישוק טרילקס אסור לסגור בהצלבה . מתחילים מלמעלה וממשיכים לפי הסדר סביב סביב .

מה זה צמיג 70% ? ממה מורכב חוסר האיזון של צמיג ? באיזה כיוון פועל חוסר איזון סטטי ובאיזה כיוון חוסר איזון דינמי ? מה יש לבדוק לפני תהליך האיזון של הגלגל ?

צמיג 70% הוא צמיג שגובהו רק 70% מרוחבו . חוסר איזון של צמיג , מורכב מהחלק הדינמי והחלק הסטטי . חוסר האיזון הסטטי פועל בכיוון אנכי וחוסר האיזון הדינמי בכיוון אופקי .
לפני ביצוע איזון יש לבדוק לחץ האוויר בצמיג , ניקיון החישוק והצמיג ומצב מתלה הגלגל . רצוי לאזן את הצמיג לאחר נסיעת התחממות .

ציין את השפעת לחץ האוויר בצמיג על אורך חייו ועל נהיגת הרכב .

חשיבותו של לחץ ניפוח האוויר הוא כדי שהצמיג לא יוכשל בנסיעה , שיציבות הרכב תישמר , שתצרוכת הדלק לא תעלה , שבלאי הצמיג לא יעלה וכדי שהצמיג לא יחליק על כביש רטוב . לחץ אויר נמוך מידי מרכז הצמיג שוקע פנימה ונשחקים צידי סוליית הצמיג ויגרום להקטנת הספק ובטיחות הנסיעה . לחץ גדול מדי יגרום להתנפחות מרכז הסוליה והקטנת שטח המגע . הצמיג ישחק במרכז וכוח האחיזה ייחלש במיוחד בכביש רטוב . וכן להקטנת נוחות הנסיעה .

מה לדעתך גרם להתבלות הצמיגים , כפי שמתואר בתמונות ?

תמונה א' - התבלות חזקה במרכז הסוליה היא תוצאה של ניפוח צמיגים בלחץ גבוה מידי .הצמיג מתעגל ומקטין את שטח המגע שלו בקרקע לאמצע הסוליה בלבד .

תמונה ב' -התחדדות חריצי דחית המים בסוליית הצמיג לצד אחד מצביעה על כינוס אופנים מופרזת או כוונון זווית שונה בין גלגל לגלגל .

תמונה ג' - התבלות חזקה בכתפי הסוליה זהו סימן שחסר ניפוח , כי עקב חוסר אויר או לחץ הצמיג מתעגל כלפי פנים ונוגע בקרקע רק בכתפיים .

מה לדעתך גרם להתבלות הצמיגים , כפי שמתואר בתמונות ?

תמונה א' - בלאי של מחיקה בכתף החיצונית של סוליית הצמיג הוא סימן להתכנסות או להתרחבות לא נכונה .

תמונה ב' - בלאי על צד אחד על שטח יותר גדול וזו תוצאה של שפיעה לא נכונה .

תמונה ג' - התבלות מקומית ולא אחידה הגורם לכך הוא במערכת המתלה ,ובלמי זעזועים לא תקינים או חופש
במיסבים .

מה לדעתך גרם להתבלות הצמיגים , כפי שמתואר בתמונות ?

תמונה א' - סוליית צמיג מחוקה לרוחב גדול בצד אחד כתוצאה של שפיעה לא נכונה
.
תמונה ב' - שבר במבנה הסוליה והתפרקות לחלקים כתוצאה מנסיעה מתמשכת עם לחץ אויר קטן מדי .

תמונה ג' - השתפשפות סנפירי הצמיג בעוגן החישוק ולבלאי כתוצאה מעומס יתר או לחץ אויר נמוך מדי או
שפשוף במדרכה .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש