איך בונים מצגת

יום שבת, 23 באוגוסט 2008

תורת המקצוע - ממסרות ההגה

התכונות הנדרשות ממסרות הגה :

1. הקטנת מאמץ בהפניית הגלגלים זאת אומרת יחס מסירה גדול .
2. צורך בתגובה מהירה זאת אומרת יחס מסירה קטן .
3. נצילות מכנית גבוהה ככל האפשר מתקבלת בעזרת הקטנת חיכוך ומיסבים פנימיים .
4. תכונת הפיכות – יכולת ההגה להחזיר כוח מהגלגלים לגלגל הגה היא תכונת הפיכות .
מקובלים 3 מצבים : הפיכה מלאה , הפיכה חלקית , הפיכה בלתי הפיכה .
הפיכה מלאה – כל כוח מהגלגלים מוחזר לגלגל ההגה .
הפיכה חלקית – חלק מכוח הפועל על הגלגלים מוחזר לגלגל הגה (הממסרות המקובלות היום) .
הפיכה בלתי הפיכה – שום כוח לא חוזר להגה .

סוגי הממסרות :

1. חילזון וגזירה : זו שיטה מתאימה ליחסי מסירה גבוהים עומס גבוהה אורך חיים גדול יחסית .
חסרונות : נצילות נמוכה 65% ,גדול וכבד .
2. חילזון גלובואידי וגזירת שונים : מאפשר שינוי ביחס המסירה יחס גדול באמצע ופחות בצדדים . גם
הפיכות התמסורת משתנה . כדי לשפר את הנצילות מוסיפים במערכות החדישות מיסבי כדורים בין
האום לגזירה .
כיוונים ועקרונות :
א. כוון את התנגדות גלגל הגה על ידי פחיות בין מיסבי הבורג .(הוצאת פחית יותר כוח)
ב. על ידי בורג כיוון מאובטח יוצרים את הלחץ בין שיני הגזירה לשיני האום . חופש מקסימלי מותר :
15 מעלות בגלגל ההגה .
3. שיטת בורג והאום : יתרון : משקל וממדים קטנים . חסרונות : נצילות נמוכה , שחיקה גדולה לכן נדרש
מערכת מיסבים להקטנת חיכוך .
4. הגה מסרק : יתרונות : מבנה פשוט , משקל קל , נצילות גבוהה , אין צורך במנגנוני תפוחים רבים . חסרונות : תמסורת הפיכה יחסית לכן היא רגישה , מיועדת לכוחות קטנים בלבד .

הגה כוח

דרישה להיגוי כוח :

1. הגברת מהירות הרכב דורשת יותר יציבות לכן זוויות היגוי השומרות על כיוון נסיעה גורמות להגה קשה .
כדי לפתור קושי זה יש לצייד את הרכב בהגה כוח .
2. הצורך בזמן תגובה מהיר כי מהירות הנסיעה עלתה . הגה כוח מקטין את זמן התגובה .
3. המערכת הידראולית סופגת בצורה הידראולית חלק מכוחות הכביש הדבר מקטין את עייפות הנהג .
4. הלקוח נהפך למפונק יותר ודורש נהיגה נוחה יותר .
5. תחושת המשוב – משוב ההגה זו היא תחושת הנהג לזווית הגלגלים והתנגדות הקרקע , אין אפשרות
לנהוג בלי תחושת המשוב . המשוב מתקבל בעזרת מוט הפיתול .

חלקי מערכת הגה כוח :

*. מיכל רזרבי בעל מבוא ומוצא .
*. משאבת שמן שיננית או כנפיים המכילה בתוכה שסתום ספיקה
ופורק לחץ .
*. שסום בקרה (ימינה , שמאלה) .
*. מכלול הבוכנה שמשמש להגברת הכוח על האום .
*. שסתום וויסות מעגלי . שסתום בקרה מחובר דרך מוט פיתול , על ידי סיבוב מוט הפיתול מגלה השסתום פתחים אשר מזרימים את לחץ השמן לימין או לשמאל . סיבוב לימין מוביל לחץ ימינה ושחרור לשמאל ולהפך .

חסרונות הגה הידראולי :

כאשר שואפים להגה עוזר מאוד (קל לחנייה) יוצרים מערכת בלחץ שמן גבוהה ומוט פיתול דק . מתקבלת עזרה חזקה במהירות נמוכות אבל סכנה חוסר שליטה במהירות גבוהה כדי למנוע תופעה זאת נכנס לאחרונה הגה כוח ממחושב שבמהירות נמוכה עוזר הרבה ובמהירות גבוהה כמעט שאינו עוזר .
פתרון זה נותן תשובה לשני דרישות קיצניות של הגה כוח .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש