איך בונים מצגת

יום שישי, 29 באוגוסט 2008

תורת המקצוע - שאלות ותשובות בנושא קפיצים

מה תפקיד הקפיצים ברכב ועל מה משפיעים הקפיצים ?

תפקיד הקפיצים לקלוט את המכות מהכביש ולהחלישם עד כמה שאפשר . כדי למנוע נזק לשלדה ולשמור על הצמיג ולשפר את העמסת הרכב ולשפר את הבטיחות ונוחיות הנסיעה ולגרום לכך שהמשקל יתחלק שווה בין הגלגלים בכביש משובש .

תאר את עקרונות המבנה ופעולת קפיצי העלים .

קפיצי עלים בנויים במספר פסי פלדה אחד כלפי השני . הקפיץ מסוגל להעביר את כול הכוחות : בלימה , תאוצה , כוח צד וכוחות הנגרמים עקב מצב הכביש ומשקל הרכב.
החיסרון החיכוך שנוצר בין פסי הפלדה מקשה את הקפיץ . ניתן להקטין את החיכוך בעזרת חומר פלסטי או שימון .
העלים מחוזקים ביחד בבורג מרכזי ובעזרת חובקים שמחברים את העלה הראשי עם העלים המשניים כדי למנוע שבירתו של עלה הראשי במיוחד בעצירות .
מעגלים את העלים המשניים סביב העלה הראשי כדי לחזקו במידה שנשבר .

איזה קפיצים מקובלים ברכב , בפני איזה הטרחות עליהם לעמוד וממה הם מיוצרים ?

תפקיד הקפיצים לקלוט את המכות מהכביש ולהחלישם עד כמה שאפשר . כדי למנוע נזק לשלדה ולשמור על הצמיג ולשפר את העמסת הרכב ולשפר את הבטיחות ונוחיות הנסיעה ולגרום לכך שהמשקל יתחלק שווה בין הגלגלים בכביש משובש .
קפיצי עלים מעבירים את כל סוגי הכוחות תאוצה , עצירה , כוחות צד , כוחות משקל הרכב .
סוגי קפיצים :
1. קפיץ עלים .
2. קפיץ בורגי .
3. מוט פיתול .
4. קפיץ אויר .
5. קפיץ הידרופניאומטי .
על הקפיצים לעמוד בפני כוחות כיפוף , לחץ , גזירה ופיתול .
מיצרים קפיצים מפלדה בתוספת מנגן כרום מנדיום .

מה זה מקדם הקפיץ או קבוע הקפיץ ? מה זה קפיץ פרוגרסיבי ואיזה סוגים של קפיצי פלדה מותקנים ברכב ?

קבוע קפיץ זה היחס שבין הכוח הפועל על קפיץ לגודל השקיעה . ככל שהקבוע גדול יותר הקפיץ קשה יותר .
קפיץ פרוגרסיבי זה קפיץ שהקבוע שלו נעשה גדול יותר שהשקיעה גדלה . במילים אחרות הקפיץ נעשה קשה יותר כאשר הקפיץ שוקע כמו בקפיצי עלים כפולים .

איזה סוגים של קפיצים דפופים משמשים ברכב ומהו יתרונו של קפיץ העלים על קפיץ הבורגי ? איזה טיפול נדרש לקפיץ עלים ?

קפיץ דפוף בנוי משכבות עלי קפיצים אחד על גבי השני האורכים שונים הקפיץ השלם נראה בצורה ישרה או חצי אליפטי . פסי הפלדה מרופדים במשחת סיכה ובחומר סנטתי כדי להקטין חיכוך ולשפר את הגמישות . קפיץ עלים סופג את זעזועי הדרך ומעביר כוחות אורכיים של עצירת הרכב ותאוצה . הקפיץ תופס הרבה מקום אינו גמיש מספיק ומרים את מרכז הכובד . ובציר קידמי אינו מאפשר סיבוב שלם של הגלגל .
קפיץ בורגי גמיש יותר תופס פחות מקום אבל אינו מסוגל להעביר כוחות תאוצה ועצירה ולכן צריך להקטין מוטות רדיוס מיצבים .
בטיפול בקפיצי עלים יש לבדוק שלמותם ובמיוחד את העלה הראשי יש להקפיד שבין השכבות יש משחה סיכה או חומר פלסטיק את משחת הסיכה ניתן להחדיר רק כאשר הקפיץ אינו עמוס .

הסבר מדוע מעגלים גם את קצה העלה השני בקפיץ דפוף , כפי שנראה בתמונה ומדוע מתקינים בין עלי הקפיץ פיסות או אפילו כריות של חומר סינטטי .

קפיץ עלים עשוי מפסי פלדה כאשר בניהם חומר סינטטי או חומר סיכה כדי לשפר את הגמישות הפסים מחוברים יחד בעזרת בורג מרכזי . עלה הראשי מעוגל בקצותיו בשל חיבור לשלדה . הקפיץ מעביר כל סוגי הכוחות , בלימה , תאוצה וכוחות צד.
מעגלים את העלה השני כדי לתמוך בעלה הראשי במידה ונשבר .

מהו קפיץ יחיד פרבולי ? באיזה סוגי סרנים משתמשים בקפיץ בורגי ומה יתרונו ? מהם היתרונות והחסרונות של מוטות פיתול
באיזה סוגים של סרנים ניתן להשתמש בקפיצים בורגיים ? מה זה קפיץ פיתול ואיך הוא מותקן ברכב ?


קפיץ פרבולי עשוי מעלה מרכזי אחד עבה במרכזו ונעשה דק יותר בקצוות .
קפיץ בורגי מורכב במתלים בלתי תלויים יתרונו משקל נמוך ואינו תופס מקום רב וקל באחזקה . חסרונו אינו מסוגל לעביר כוחות עצירה , תאוצה וכוח צד . וצריך לייצב את המתלה בעזרת משולשים או מוטות מיצבים .
מוט פיתול עשוי מוט פלדה בחתך עגול או מרובע או חבילת עלים שיוצרים מרובע הוא מורכב לאורך או לרוחב המכונית ואינו תופס מקום רב . מוט הפיתול יקר יותר מסובך באחזקה .

מהי מסה מוקפצת ומה מסה לא מוקפצת ? תן תאור עניני !
איזו היא המסה המוקפצת של המכונית ואיזה המסה הלא - מוקפצת ? למה על המסה הלא - מוקפצת להיות קטנה במידת האפשר ?

מסה מוקפצת זה המסה מעל הקפיצים וכוללת את המרכב .
המסה הלא מוקפצת נמצאת מתחת לקפיצים וכוללת את המתלה ככל שהמסה הזאת יותר קטנה תנודות הכביש שעוברות למרכב יותר חלשות . חשוב שהיחס בין משקל המרכב למשקל המתלה יהיה כמה שאפשר יותר גדול .

מהם היתרונות של קפיצי האוויר במיוחד באוטובוסים ? במה עדיף קפיץ העלים על הקפיץ הבורגי ולמה משתדלים להקטין את המסה הלא מוקפצת במידת האפשר ?

כריות אויר משמשות כקפיצים ובעזרת וסת ניתן לשמור על גובה קבוע נמוך האוטובוס מהכביש בעומסים שונים וזה מקל על כניסת הנוסעים .
קפיצי עלים בנויים ממספר פסי פלדה אחד מעל השני הקפיץ מסוגל להעביר את כל הכוחות ,כוח הבלימה , תאוצה , כוח צד וכוחות הנגרמים עקב מצב הכביש ומשקל הרכב .
קפיצים בורגיים דורשים מוטות מיצבים , כדי לשאת את אותם הכוחות .
מסה מוקפצת זו המסה שמעל הקפיצים וכוללת המרכב .
המסה הלא מוקפצת נמצאת מתחת לקפיצים וכוללת את המתלה ככל שהמסה הלא מוקפצת יותר קטנה תנודות הכביש שעוברות למתלה יותר חלשות .

התמונה מראה חתך בשסתום ויסות הגובה של מערכת קפיצי אויר . תאר את תפקידו , מיקומו ועקרון פעולתו . מהם שלושת חלקיו העיקריים ? רשום שמות החלקים המסומנים במספרים .

השסתום וסת לחץ אויר כדי לשמור גובה מרכב קבוע לפי המשקל על הרכב . השסתום מחובר למרכב ומוט מקשר אותו לסרן .
חלקיו העיקריים :
א'. יחידת הפעלה שכוללת את החלקים הבאים :
1. גל הפעלה .
2. בית הקפיץ .
3. גביע הקפיץ .
4. קפיץ .
5. מוט הפעלה .
ב'. שסתום בקרת גובה מכניס או מוציא אויר .
ג'. יחידת השהיה ובלימה מונעת הפעלה בתנודות קטנות .

איזה כוחות משפיעים על המכונית מלבד הלמות הכביש ? איך קובעים את מקדם התהודות של המרכב ובאיזה תחום עליו להימצא ?

הלמות הכביש גורמת לתנודות מעלה מטה . בנוסף פועלים על המרכב כוחות עצירה ותאוצה וכוחות רוח צד וכוח צניטפוגלי .
מקדם התהודה זה מספר התנודות המחזוריות של המרכב בדקה . גודל זה תלוי במבנה הקפיצים במשקל הרכב . ונבדק לגבי כל סרן בנפרד הגודל הרצוי נמצא בתחום 60 עד 100 תנודות בדקה . תנודות פחותות מצביע על קפיצים רכים מידי שגורמים להרגשה כמחלת ים .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש