איך בונים מצגת

יום ראשון, 3 באוגוסט 2008

תורת המקצוע - שאלות ותשובות בנושא מערכת שימון

תפקיד מערכת השימון :

1 . למנוע מגע בין חלקי המתכת
2 . לעזור בהולכת חום מן המנוע .
3 . לנקות את חלקי המנוע תוך סיכתם .
4 . ליצור אטימה בין טבעות הבוכנה ובין דופן הצילינדר , כדי למנוע את מעבר גזי השריפה לבית ארכובה .
5 . הגנה מפני קורוזיה במיוחד באזורים חמים ומחומצנים .
החלקים שצריכים שימון הם : כל החלקים הנעים , הצילינדרים , הבוכנות והטבעות , מיסבי גל הארכובה , הטלטל , פין הבוכנה , קנה השסתום , הפיקות , הגלגילונים וכל גלגלי השיניים .
מבנה ועיקרון פעולה של מערכת שימון :

מאגן השמן מוזרם השמן על ידי משאבה דרך המסנן אל הנקודות השונות במנוע הדורשות סיכה או קירור . שסתום פורק לחץ מונע לחץ רב מדי בעיקר בעת ההתנעה עם שמן קר וצמיג . כתפי גל הארכובה ומקומות שבהם השמן נלחץ , זורקות שמן אל דופן הצילינדר לסיכתו של זה , החוזר מכאן לקירור ולסינון . לבקרת הלחץ מותקן מחוון לחץ או נורת אזהרה .

מערכת סינון של מלוא הזרימה :

כל השמן זורם קודם כל למסנן ומשם לנקודות הדורשות סיכה או קירור . שסתום מיצד מבטיח שגם במקרה שהמסנן נסתם יגיע שמן למקומות הדורשים שימון , אם כי שמן לא מסונן . שסתום פורק לחץ מונע התפרקות קרב הסינון גם במקרה שהוא סתום ולחץ השמן עליו גובר מאוד .

מערכת סינון של מיצד (סינון חלקי) :

רק חלק מן השמן שעובר את המשאבה (לא יותר מ –30%) עובר דרך המסנן , בעוד שיתר השמן מגיע אל נקודות הסיכה לא מסונן . מאחר שהמסנן עדין מאוד , יכולת הסינון שלו גדולה מאוד , כך שאותו שמן העובר דרכו מסונן היטב . אין צורך בשסתום עוקף .

תפקידם של "שסתום פורק לחץ" , "שסתום עוקף" ו "שסתום הביטחון" במעגל הסיכה של מנוע :

1. שסתום פורק לחץ או שסתום ביטחון מונע לחץ יתר שעלול לגרום לנזק למשאבת שמן ולפיצוץ מסנן שמן ומעברים . השסתום נמצא במשאבה
2. שסתום עוקף נמצא במסנן והוא ניפתח כאשר המסנן נסתם ומאפשר זרימת שמן לשימון גל ארכובה ומיסבים .
3. שסתום על חוזר נמצא במסנן ומונע הירקנות המסנן כאשר המנוע כבוי , ובמניעת התנעות יבשות
4. שסתום רגיש טמפרטורה מקובל בקירור אויר או רכב בו יש רדיאטור לשמן המנוע , הוא נפתח לראדיאטור רק כאשר טמפרטורה השמן עבר ערך נתון . הדבר חשוב לקצר זמן בנית לחץ אחרי התנע בוקר .

תפקידי מסנני השמן :

תפקיד המסנן להרחיק מהשמן לכלוך חלקי מתכת , אבק , בוץ ופייח . במסנן זרימה מלאה כל השמן עובר סינון ולכן חייב להיות במסנן שסתום עקיפה . במסנן סינון חלקי רק חלק מהשמן עובר סינון והשמן במסנן חוזר לבית ארכובה שאר השמן זורם לשימון חלקי המנוע .

סוגי משאבות שמן מקובלים במנועי רכב :

נהוג להשתמש במשאבות גלגלי שיניים , משאבות מאיץ , משאבות גלגלי שיניים בעלות תשלובת פנימית וגם במשאבות שבשבת . על מצב לחץ השמן ניתן לדעת על ידי נורת אזהרה או מד לחץ שמותקנים בלוח המחוונים .
חלקי מערכת השימון :

(1) אגן השמן .
(2) מסנן שמן ראשוני .
(3) משאבת שמן .
(4) מסנן שמן ראשי .
(5) תעלת מעברים .
(6) בקרת לחץ שמן .
(7) בקרת חום מנוע .
(8) בקרת גובה שמן .
(9) רדיאטור שמן .
מנגנון נורת האזהרה במערכת הסיכה .

נורת האזהרה של מערכת הסיכה מחוברת לאלמנט הלחץ דרך מעגל מפתח הצתה . אלמנט הלחץ כולל דיאפרגמה וזוג מגעים . כאשר סוגרים את מעגל ההצתה באמצעות המפתח נסגר גם מעגל האזהרה , המגעים סגורים והנורה דולקת . הדיאפרגמה דרוכה על קפיץ המכויל ללחץ מסוים . כאשר המנוע מתחיל לפעול ולבנות לחץ שמן , נוצר לחץ על הדיאפרגמה אשר פותחת את המגעים ומנתקת את המעגל החשמלי והנורה נכבית .

מד לחץ שמן .

מד לחץ שמן מכני מורכב מצינורית בורדון מותקנת כקשת , המחוברת בצד אחד וחופשית בצד האחר . השמן מגיע מן המנוע דרך צינור הספקה , וכתוצאה מבניית לחץ , כי אין הוא יכול לעבור , הוא גורם להתיישרות מסוימת של הצינוריות . ככל שהלחץ רב יותר נוטה הצינורית להתיישר יותר . קצה הצינורית מחוברת למערכת מנופים וממסרת גלגלי שיניים אשר אליהם מחובר מחוג , המראה , על לוח המחוון את הלחץ המתאים .
בדיקת תקינות מערכת הסיכה אחרי שיפוץ מנוע ולפני התנעתו

מחברים מיכל שמן חיצוני בעל לחץ של 2 בר בערך לתעלת שמן ראשית ועוקבים אחרי זרימת השמן ואם לא נוזל בצורה חזקה מהמיסבים ומגיע שמן לגל זיזים .

בדיקות במשאבת שמן :

1 . חופש בציר המשאבה מקסימום 0.1 מ"מ .
2 . מרווח גדול בין גלגלי השיניים .
3. מרווח גדול בין גלגלי השיניים והגוף .
4 . שסתום פורק לחץ או הקפיץ שלו פגום .

בדיקת צריכת שמן :

נבחין בצריכת שמן דרך מובילים , כאשר מובילי שסתומים שחוקים או גומיות פגומות . במהלך סרק נינקת כמות גדולה של שמן דרך מובילים או גומיות וכשפותחים בבת אחת מצערת מופיע עשן לבן כחלחל ונעלם , כאשר צריכת השמן דרך טבעות מופיע עשן כחלחל בסיבובים מהירים של המנוע

לחץ שמן נופל :

כאשר מכסה משאבת שמן מחורץ מפעולת גלגלי השניים ונוצר מרווח גדול מ - 0.1 מ"מ לחץ השמן נופל .

הגורמים על סימניהם החיצוניים לצריכת שמן מופרזת של מנוע .

1.צריכת שמן דרך טבעות רואים כעשן כחול בסיבובי מנוע מהירים
2.צריכת שמן דרך מובילים רואים כאשר מאיצים את המנוע ממצב סרק ורואים עשן כחול בצינור הפליטה
שנעלם מיד .
3. צבע שחור רטוב על מצתים .
4. נש"מ סתום .
5. נזילות שמן .
6. חימום יתר בסיבובים מהירים .
גורמים ללחץ שמן גבוה הם :

1. שסתום פורק לחץ סגור .
2.קפיץ הפורק חזק מידי .
3.שמן צמיג מדי .
4.מד לחץ פגום .
5.מעבר שמן סתום .
לחץ שמן גבוה מידי יגרום לפיצוץ מסנן שמן והרס משאבת שמן וסדק במעברים .

גורמים לצריכה גבוהה :

1. טבעות שחוקות .
2.מובילי שסתומים שחוקים וגומיות בלויות .
3. נש"מ תפוס .
4. נזילות .
5.חימום יתר ופעולת מנוע בסיבובים מהירים .
צריכת שמן מוגברת תגרום לקצר במצתים כיסוי תא שריפה בפיח , תפיסת טבעות וזיהום אויר .

הגורמים שמשפיעים על תצרוכת שמן רגילה במנוע :

כאשר המנוע במצב תקין כמעט ואין תצרוכת שמן . נצרכת רק אותה כמות מעטה של שמן אשר בהכרח מגיעה לתא השריפה ונשרפת שם . ככל שהמנוע הפועל יותר חם או פועל במהירות רבה יותר , עולה גם תצרוכת השמן . כאשר השמן מתחמם באגן , האדים שלו נפלטים דרך נשם המנוע החוצה או לתא השריפה . כאשר המנוע פועל במהירות גבוהה יותר , שמן נזרק על ידי כתפי גל הארכובה לדופן הצילינדר והטבעות אינן מצליחות להתיישר , ובמקום להחזיר את עודפי השמן לאגן הן שואבות אותו כלפי מעלה לתא . השריפה , שם הוא נשרף או נפלט החוצה . גם דרך מובילי השסתומים יש כניסת שמן לתא השריפה וגם כאן הכמות שעוברת גדלה ככל שהמנוע פועל יותר מהר .

הסיבות שהשמן מתלכלך :

1 . אבק נכנס דרך הקרבורטור וחלק קטן מהאבק עובר גם את טבעות הבוכנה ומגיעה לבית ארכובה . לכלוך זה יחד עם הלכלוך אשר נכנס דרך צינור האוויר של בית הארכובה מתערב בשמן .
2 . פירורי המתכת של החלקים הנעים מתקלפים ומתערבבים בשמן הסיכה .
3 . המים , הנוצרים בעת השריפה , עוברים דרך אטימת הטבעות בצורת קיטור ומתעבים בבית הארכובה . מים
אלה מתערבבים בשמן ובלכלוך ויוצרים עיסה סמיכה הסותמת את מעברי הסיכה .
4 . שימוש מוגזם במשנק הקרבורטור גורמת לכך שתערובת דלק עשירה מדי נכנסת לתוך הצילינדר . עודף
בנזין נשאר במצב נוזלי , ועובר דרך הטבעות אל בית הארכובה ומתערבב שם עם השמן והשמן מאבד
מצמיגותו .

הגורמים להתעבות של שמן , מה לדילולו ומהם משקעי רפש של טמפרטורה נמוכה :

שמן יכול להתעבות כתוצאה מיצירת פיח וחמצון ומשרפת החלקים הקלים שבשמן , הדלילים במיוחד . דילול השמן עלול להיווצר מחימום יתר , מהפעלת ממושכת מדי של המתנע , משימוש מיותר בדוושת הדלק כאשר המנוע דומם ומהפעלת מנוע למרחקים קצרים , כך שהוא אינו מגיע לחום הפעולה .
משקעי רפש כאלה הם תחליבי שמן - מים אפרפרים הנוצרים לרוב כתוצאה משינויים חריפים בתנאי הפעלת המנוע .
בסיבובים נמוכים לחץ שמן גבוה ובסיבובים נמוכים לחץ שמן נמוך :

1. מסנן ראשוני ליפני המשאבה סתום .
2. צינור מקשר בין המשאבה למסנן סדוק .
3. חוסר שמן .

סימון השמן :

SAE10W/40SD

S.A.E – התקן הכללי של מהנדסי ארצות הברית .

A.P.I - American Petrol Institute – התקן אמרקאי של נושא השמנים והדלקים .

10W/40 – זה אומר שהצמיגות שלו 10 והוא שומר על צמיגות זו עד שטמפרטורה גבוהה הייתה מדללת שמן
40 לצמיגות 10 .

SD - הסימון S מציין שמן למנועי בנזין . הסימון D מציין שמן בדרגה רביעית .

W – מציין חורף .

SAE30CB

הסימון 30 צמיגות חד דירגי .

C - מציין שמן למנועי דיזל .
B - הסימון B דרגה טיב שניה .

SE - הסימון S מציין שמן למנועי בנזין .
הסימון E מציין שמן בדרגה החמישית .

צמיגות - היא קנה מידה ליכולת הנזילות של השמן וזאת בתנאים תקניים .או כושר השמן להתנגד לזרימה .

התוספות שמשפרות את השמן הם :

1.תוספת ממיסה שמנקה בוץ ופיח ומשאירה אותו מרחף בשמן . כדי שלא יסתום מעברים וישאר במסנן
השמן .
2. תוספות משפרות עמידה בלחצי עבודה גבוהים .
3. תוספת המשפרת צמיגות .
4. תוספת שמשמרת שמן וזה מנטרל חומצות .
5. תוספת למניעת קצף .
6. תוספת למניעת חלודה .

שמן סינטטי :

השמן הסינתטי בעל חיים ארוכים יותר , בעל צמיגות גבוהה שומר על צמיגות אחידה בכל הטמפרטורות , השמן יציב יותר בפעולה ממושכת בחום גבוהה ואינו מתחמצן , השמן ממיס טוב פחם ומשקעי בוץ ומשאיר אותם מרחפים בשמן , יוצר שכבת מגן חזקה בין החלקים , אינו חודר דרך טבעות ומקטין צריכת שמן .

שימוש בשמן בעל צמיגות גבוהה במנוע ומדוע טוב להשתמש בשמן כזה במנוע בלוי .

שמן בעל צמיגות גבוהה אינו חודר טוב במעברים צרים של מיסבי גל ארכובה ולא יגיע מספיק שמן לשימון וקירור הלחץ יגדל והפורק יפרוק את מלוא השמן .
כאשר המנוע בלוי המרוחים גדולים שמן צמיג ימלא את הרווחים לחץ שמן יגדל ותצרוכת שמן תקטן .

כמות השמן שתמולא באגן וטמפרטורה מרבית :

כמות השמן באגן נקבע לפי גודל המנוע והספקו כך שגם בסיבובים מהירים ובעליות פית משאבת השמן תהיה טבולה בשמן . ושגובה השמן לא יעבור מעל גל ארכובה . כדי למנוע הקצפת השמן והגדלת התצרוכת .
טמפרטורה מרבית של השמן 140 עד 150 מעלות .

שמן סיכה רב דירגתי , תכונותיו ומעלותיו :

שמן רב דירגתי שומר על תחום צמיגות רחב בשינוי חום המנוע . כאשר השמן קר השמן נשאר דליל מספיק ומאפשר הנעה קלה ושימון טוב . כאשר המנוע מתחמם צמיגות השמן נשמרת והשמן לא נעשה דליל מידי וחלקי המתכת נשמרים ואינם מתבלים . ותצרוכת השמן קטנה .

האויב הגדול ביותר של שמן המנוע , למה הוא גורם וכיצד ניתן למנוע תופעה זו :

האויב הגדול ביותר הוא מוצרי השריפה שחודרים מתא השריפה לאגן השמן שהמנוע קר ודלק שחודר לשמן כאשר נוסעים עם משנק מופעל . חומצות , מים ופיח עוברים לבית ארכובה ויחד עם אבק חיצוני מקלקלים את השמן . חשוב לחממם את המנוע במהירות כדי שהחומרים המזיקים יפלטו החוצה . וזה נעשה בעזרת תרמוסטט ששומר חום עבודה מנמלי . כדי למנוע חדירת אבק צריך לבדוק מסננים ומערכת נש"מ .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש