איך בונים מצגת

יום שני, 25 באוגוסט 2008

תורת המקצוע - שאלות ותשובות בנושא הסעה והיגוי

מהו סוג המתלה שבתמונה , היכן הוא משמש ומהם מאפייניו ?

זה מתלה אחורי קשיח בעל קפיצי עלים הקפיצים בנוסף לגמישות שלהם הם גם נושעים את כוחות תאוצה , עצירה ונדנוד לצדדים . בדגמים מסוימים מוסיפים מוטות רדיוס שעוזרים לקפיצים להעביר כוחות עצירה ותאוצה .
כאשר הקפיצים מעל הסרן מרכז הרכון גבוהה וקרוב יותר למרכז הכובד וזה מקטין נדנוד לצדדים .
יתרונות :
1. מתלה קשיח פשוט ומסוגל לפעול תחת עומס רב .
חסרונות סרן קשיח :
1. תנודות הדרך עוברות מגלגל אחד לגלגל משני .
2. כבד והמסה הלא מוקפצת גבוהה ומכות מהדרך עוברות למרכב .
3. מרכז הכובד גבוה והרכב פחות יציב .

תאר ותאפיין את המתלה שבתמונה .

בתמונה סרן אחורי מניע מסוג בנג'ו הסרן נתמך בקפיצי עלים פרוגובסים פרובולים עלה הראשי תומך בסרן בעומסים בינוניים כאשר העומס עולה הקפיץ הראשי מתיישר וכריות הגומי בקפיץ התחתון תומכים בו . הסרן מיוצב על ידי קפיץ פיתול רוחבי . ושני ובלמיי זעזועים סופגים את מכות הדרך . הקפיצים בנוסף לגמישות הם נושעים את כוחות העצירה התאוצה ונדנוד לצדדים .

עקרון פעולת מייצב פיתול רוחבי

המיצב הרוחבי בא לשפר יציבות הרכב בסיבובים יחד עם נסיעה רכה בדרך ישרה . המיצב מורכב בסרן קידמי וגם בסרן אחורי בנסיעה ישרה קפיצי גלגלים תומכים במרכב
בסיבובים בגלל הכוח הצנטפוגלי המשקל עובר מצד אחד לצד שני ואז זוג קפיצים מעומסים ושוקעים יותר מזוג הקפיצים של כיוון מרכז הפניה והרכב יכול להפך . כדי לשפר את המצב אפשר לחזק את כל הקפיצים ואז הנסיעה נעשית קשה ולא נעימה . אם מרכיבים מייצב בפניות המיצב מתפתל ותומך בצד המועמס ולמעשה מחזק את הקפיצים בתוך צד .

באיזה רכב משמש הסרן הקשיח כסרן מניע ומהי צורתו של הסרן הקשיח הקדמי ?

סרן קידמי קשיח בנוי שלחתך צורה I ולו קצה אליוט . זויות ההיגוי אינם משתנות כתוצאה מזעזועי הדרך והמשקל . רדיוס הפניה של הרכב קטן יותר בגלל הפרעה מקפיצי עלים .
סרן אחורי מקובל כסרן מניע בציר אחורי מסוג בנג'ו ומחובר לשלדה בקפיצי עלים שסופגים תנודות הדרך ומעברים רק כוחות עצירה ותאוצה .


איזה סוגים של סרן נפרד מקובלים . ואיך פועל סרן מתנדנד של מפרק אחד ואיך כזה בעל שני מפרקים ?

סוגי הסרנים :


1. סרן מתנדנד חד מפרקי מצויד במשולש אחד כנדנוד רוחבי ונתמך בקפיץ ספרלי נמצא בעיקר בציר אחורי .
2. סרן מתנדנד דו מפרקי מצויד בשני מפרקים נמצא בעיקר בהינע קידמי ומצויד בשני משולשים שמשמשים כנדנודים רוחביים .
בשינוי משקל הרכב משתנים במידה קטנה השפיה והתכנסות אבל המרחק בין הגלגלים נשאר קבוע .

מהו סוג המתלה שבתמונה , היכן הוא משמש ומהם מאפייניו ?

המתלה מסוג בלתי תלוי ושייך לציר קידמי .
המאפיינים :
1. מרכז כובד נמוך ומרכז ריקון גבוה וזה גורם להקטנת תנודות לצדדים .
2. מיבנה קל והמסה לא מקפצת קטנה , פחות מכות מהכביש עוברות למרכב .
3. תנודות גלגל אחד אינם עוברות לשני .
4. אפשרות להפנות גלגלים בזוית גדולה יותר .
זויות ההיגוי אינם משתנות שני המשלשים כפולים מיצבים חייבים ללכת לאורך והרוחב . מקטין צלילת הרכב בעצירה .

תאר ואפיין את מערכת המתלה וההיגוי שבתמונה .

המתלה מסוג בלתי תלוי ומצויד במשולשים וקפיץ ספירלי בניהם ובתוך הקפיץ עובר בולם זעזועים .
תכונות המתלה :
1. מרכז כובד נמוך ומרכז ריקון גבוה וזה גורם להקטנת תנודות לצדדים .
2. מיבנה קל והמסה לא מקפצת קטנה , פחות מכות מהכביש עוברות למרכב .
3. תנודות גלגל אחד אינם עוברות לשני .
4. אפשרות להפנות גלגלים בזוית גדולה יותר .
בין הגלגלים נמצא מוט פיתול רוחבי כדי להקטין תנודות לצדדים . השפיה משתנה במידה קטנה בעליית המשקל על הרכב לכיוון חיובי כדי לייצב את הרכב , סידור זה מונע שינוי במרחק בין הגלגלים והצמיגים נשחקים פחות .
הגה מסוג מסרק ומצויד בנוסף בתיבה הגה היות והנהג יושב לפני הסרן .מבנה צינור הגה מאפשר התקפלות שלו בהתנגשות כדי למנוע פגיעה בנהג .

מהו סוג המתלה שבתמונה , היכן הוא משמש ומהם מאפייניו ?

המתלה בלתי תלוי מסוג משולשים משופעים ומופיע בציר מניע אחורי . לכל גלגל סרן מניע בעל שני מפרקים והניע סופי מחובר לשלדה המתלה נתמך בקפיצים ספירלי מרכז הריכון קרוב למרכז הכובד המתלה מייצב בעזרת מות פיתול רוחבי המחובר בין הגלגלים תנודות גלגל אחד אינם עוברות לגלגל שני ומשקל המתלה נמוך .כתוצאה מתנודות הדרך הגלגלים מתכנסים ומתרחבים והשפיעה משתנה במידה קטנה . יציבות הרכב בנסיעה ובסיבובים טובה .

תאר תכונות ומבנה של מתלה נפרד קדמי עם נדנודים רוחביים .

הנדנודים הרוחביים מותקנים בצורה משולשים הנתמכים לשלדה בקפיצים בורגיים תנודות גלגל אחד אינם עוברות לשני , מרכז הכובד נמוך ומרכז הריכון גבוה והרכב מתנדנד פחות , החלק הקדימי שוקע (צולל) במידה קטנה בבלימה תחת עומס ופניות , זויות השפיעה והתכנסות משתנים במידה קטנה . המבנה מורכב ובעל מפרקים .

תאר תכונות ומבנה של מתלה נפרד קדמי מסוג מק - פרסון .

זה מתלה מסוג מק - פרסון שכולל קפיץ בולם זעזועים את ציר הצידוד חלקו העליון מחובר לשלדה וחלקו התחתון למשולש . שייך לציר קידמי .
יתרונות המתלה :
1. מרכז כובד נמוך ומרכז ריקון גבוה וזה גורם להקטנת תנודות לצדדים .
2. מיבנה קל והמסה לא מקפצת קטנה , פחות מכות מהכביש עוברות למרכב .
3. תנודות גלגל אחד אינם עוברות לשני .
4. אפשרות להפנות גלגלים בזוית גדולה יותר .
המתלה מצויד גם במיצב לרוחב שמעביר כוחות מצד לצד כדי להקטין תלתולים לצדדים .

תאר את המאפיינים של הסרן הקשיח ושל הסרן המתנדנד !
תאר תכונות ומבנה של סרן אחורי קשיח עם קפיצים דפופים .


סרן קשיח מצויד בקפיצי עלים (דפופים) בנוסף לגמישות שהם מקנים הם מעבירים גם את כוחות העצירה , תאוצה ונדנוד לצדדים
יתרונות
מתלה קשיח ופשוט מסוגל לפעול תחת עומס רב .
חסרונות סרן קשיח :
1. תנודות הדרך עוברות מגלגל אחד לגלגל נגדי .
2. כבד והמסה הלא מוקפצת גדולה ומכות מהדרך עוברות למרכב .
3. מרכז הכובד גבוה והרכב פחות יציב .
4. הצמדות לכביש גרועה .
סרן מתנדנד מצטיין :
1. תנודות גלגל אחד אינם עוברות לשני .
2. מרכז הכובד נמוך ומגדיל יציבות והצמדה לכביש .
3. משקל המתלה נמוך שמקטין מסה לא מוקפצת .
חסרונות סרן מתנדנד :
השפיעה והתכנסות עלולים להשתנות ולגרום לרעידות צמיגים , שחיקתם וחוסר יציבות בפניות חדות .

מה סוג המתלה שבתמונה , היכן הוא משמש ומהם מאפייניו ?
תאר תכונות ומבנה של מתלה נפרד אחורי מסוג "דה - דיון" .


זה מתלה מסוג "דה - דיון" בעל סרן קשיח שנתמך בקפיצים ספירליים ומיוצב במוטות תגובה אורכיים כדי לעביר כוחות תאוצה ועצירה . מערכת עברת הכוח מחובר לשלדה בשני גלי הינע עם מפרקים יורדים לכל גלגל מניע .
למבנה מספר יתרונות :
1. בסרן קשיח זויות השפיעה והתכנסות אינם משתנות .
2. משקל המתלה נמוך המסה הלא מוקפצת קטנה ופחות מכות עוברות למרכב .
חסרונות :
1. תנודות גלגל אחד עוברות לשני .
2. מבנה יקר.

מהן המעלות של מתלה עמוד קפיצי (כדוגמת מק - פרסון) ומה המיוחד בסרן מסוג "דה - דיון" , לעומת סרנים אחרים עם מתלה נפרד ? מהן הדרישות ממערכת מתלה של רכב ובאיזה סוגי קפיצים משתמשים למטרה זו ?

מתלה עמוד מסוג מק - פרסון מצטיין בפשטות משקל נמוך המסה לא מוקפצת קטנה ותנודות הכביש נבלמות טוב , המבנה טופס פחות מקום אפשרות , הפנית הגלגל גדולה יותר ותנודות גלגל מצד אחד אינם עוברות לשני אבל זויות שפיעה והתכנסות משתנות במידה קטנה .
מתלה מסוג "דה - דיון" הוא בעל סרן קשיח ונתמך בקפיצים כפולים ומיוצב במוטות תגובה אורכיים . מערכת עברת הכוח מחוברת לשלדה ולא הסרן .
למבנה זה יתרונות של סרן קשיח שזויות ההיגוי אינם משתנות אבל משקל המתלה נמוך . חסרונו תנודות גלגל אחד עוברות לשני והמבנה יקר .
תפקיד מערכת המתלה :
1. למנוע מתנודות הכביש מלעבור למרכב כדי לשפר נוחיות הנוסעים .
2. להבטיח הצמדת הגלגלים לכביש .
3. לייצב את הרכב בכל מצבי נהיגה .
סוגי הקפיצים :
1. קפיץ בורגי (ספירלי) .
2. קפיץ עלים (דפופים) .
3. קפיץ פיתול .
4. קפיץ כריות אויר .
5. קפיץ אויר מעורב בשמן .

מהן הדרישות מסרן קדמי בלתי תלוי ומהם מאפייניו ביחס לסרן קשיח ?

ממתלה בלתי תלוי מאפשר הרכבת מנוע נמוך יותר שמוריד מרכז הכובד .
ממחתלה בלתי תלוי נדרש :
1. מרכז כובד נמוך ומרכז רכון גבוה וזה גורם להקטנה תנודות לצדדים.
2. תנודות גלגל אחד אינם עוברות לשני .
3. אפשרות להפניית גלגלים בזוית גדולה .
4. מרכז הכובד נמוך מגדיל יציבות והצמדה לכביש .
5. משקל המתלה נמוך ומסה לא מוקפצת קטנה .
6. מערכת ההיגוי פועלת על כל גלגל בנפרד בעזרת הגה מחולק או הגה מסרק .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש