איך בונים מצגת

יום שבת, 16 באוגוסט 2008

תורת המקצוע - שאלות ותשובות בנושא מצמדים

תפקיד של הגמישות הצירית ושל השיכוך הקוטרי (ההיקפית) של דיסקת החיכוך :

גמישות צירית דרושה כדי לקבל הצמדה רכה בהתחלת נסיעה ולאחר החלפת הילוכים וזה נעשה בעזרת מבנה מפותל של פחיות הפלדה שהרפידה מסומררת אליהם . וזה מאפשר את הגמישות בין הרפידות בהצמדה .
גמישות היקפית דרושה כדי לעביר תנועה גמישה של מומנט המנוע ללא מכות מהמנוע לתיבת הילוכים בהתחלת הנסיעה , בתאוצה , בעצירות ובלימות מנוע וזה מתאפשר בעזרת קפיצים ספירליים היקפיים .

תאר את פעולתו של מצמד בעת הצמדה ובעת הפרדה .

אופן פעולה בזמן הפרדה :
בלחיצה על הדוושה , הכוח מעובר בצורה מכנית או הידראולית למנוף המלגז שלוחץ על מיסב לחץ המעביר את התנועה לאצבעות המרימות את דיסקת הלחץ מדיסקת החיכוך נגד קפיצים . או קפיץ שמש או קפיצים ספירליים .
אופן פעולה בזמן הצמדה :
בשחרור הדוושה קפיצי דיסקת הלחץ לוחצים את דיסקת החיכוך והצמדה מתאפשרת ברכות על ידי פחיות הפלדה המפותלות בהמשך מתכווצים קצת קפיצי הטבור כדי לספוג בגמישות את מומנט המנוע המעובר .

מהן התכונות הנדרשות מרפידת המצמד , ומאיזה חומר עשיות דסקית הלחץ ודסקית החיכוך

רפידת המצמד צריכה לעמוד בפיני חיכוך , שחיקה וחום רב . להיות גמישה וחזקה ולשמור על מקדם חיכוך גבוה גם כאשר יש שמן ומים על הרפידה . הרפידה ארוגה מאסבסט עם סיבי נחושת או אלומיניום כדי לפזר את החום . כיום עוברים להשתמש בחומר סינטטי במקום אסבסט שהוא חומר מסרטן .
דיסקת הלחץ עשויה מדסקית ברזל או מיציקת פלדה .

פעולת מצמד זרימה :

המצמד מורכב משני צלחות בעלות כפות צלחת אחת משמשת משאבה מאיצה מחוברת למנוע ומזרימה את השמש בכוח . לצלחת השניה הטורבינה שמעבירה את הכוח לתיבת הילוכים . מצמד זרימה רק מעביר את כוח המנוע מבלי להגבירו .



מהו "מהלך מתח מוקדם" של מצמד ומה בערך גודלו (לא במידות) ? איך נעשה הכוונון האוטומטי במצמד בעל בקרה הידראולית ולשם מה יש צורך להשתמש בציר הכוונה (הילוך ישיר) להצבת המצמד ?

"מהלך מתח מוקדם" במצמד זה המרחק שאותו סוגרים בזמן הידוק בירגי המצמד עד התחברות לגלגל תנופה וגודלו של המרווח תלוי בעובי דיסקת החיכוך .
בקרה הידראולית בזמן שחרור דוושת המצמד גומיית הבוכנה במשאבת המצמד מגלה את קדח השואה הקטן ונוזל הבלמים משתחרר למיכל והלחץ במשאבה המשנית משתחרר . במידה והמצמד נשחק מיסב הלחץ מתרומם והוא מזיז את המלגז שדוחף אחורה את הבוכנה במשאבה המשנית והיא נשארת במצבה החדש .
משתמשים בציר הכוונה הילוך ישיר כדי למרכז את דיסקת הריכוך בסגירת המצמד . כדי לאפשר חיבור מהיר ללא נזק בהרכבת תיבת הילוכים .

הסבר מה עלול לקרות בשעה שאין מקפידים על כוונון של מרווח דוושה , היכן יש לבדוק מרווח זה או מרווחים אלה , ואיך מכוונים אותם !

כאשר אין מרווח בדוושת המצמד המצמד מחליק , נשחק ונשרף . את המרווח בודקים בדוושה ובמנוף המלגז . במצמד המופעל על ידי כבל ישנו בורג כיוון בצד המלגז . ובבקרה הידראולית הכיוון הוא בבורג הדחיף של משאבה משינית .

מהן המעלות בשימוש בקפיץ צלחת לעומת קפיצים בורגיים במצמד ,

למצמד בעל קפיץ דיאפרגמה פעולה רכה בהפרדה יחד עם הצמדה חזקה של דיסקת החיכוך כאשר המצמד מוצמד .
במצמד בעל קפיצים בורגיים הלחיצה מתקשה עם הפעלה בזמן הפרדה

תאר את דרך פעולתו של המצמד האלקטרומגנטי !

מצמד זה פועל בעזרת סליל מגנטי והוא מלא באבקת ברזל עדינה . מפסק צינטרפוגלי מכניס זרם למצמד ואז אבקת הברזל מתקשה ומחברת בין גלגל תנופה לדיסקת המצמד שמעבירה את הכוח לתיבת הילוכים . כאשר מפסיקים את הזרם למצמד בעצירות נפסק השדה המגנטי ומתקבל ניתוק בין המנוע לגלגלים .

מנה לפחות 8 סיבות שבגללן אין דיסקת החיכוך נעצרת עצירה מוחלטת !

הסיבות שבגללן אין דיסקת החיכוך נעצרת עצירה מוחלטת הם :
1. דסקה עקומה .
2. דסקה מלוכלכת .
3. מצמד עקום .
4. שיני הטבור תפוסים על הילוך ישיר .
5. מיסב מוביל הילוך ישיר תפוס .
6. מיסב לחץ שבור .
7. מרווח דוושה גדול .
8. קפיץ שמש שבור .
9. אצבעות לא מכוונות .



הגורמים לתקלות במצמד מחליק הם :

1. חוסר מרווח בדוושה .
2. רפידות שחוקות .
3. קפיצים שחוקים .
4. ליכלוך שומני במצמד .

הגורמים לתקלות דוושת מצמד קשה מידי הם :

1. קפיץ שמש קשה .
2. מיסב לחץ תפוס .
3. מנופים שחוקים לא משומנים או כבל תפוס .
4. דיסקת המצמד שחוקה .

הגורמים לדוושת המצמד רועדת כשלוחצים עליה .

1. דיסקת חיכוך רועדת .
2. אצבעות לא מכוונות שווה .
3. דיסקת חיכוך עקומה .
4. גלגל תנופה זורק .

התקלות שהמצמד אינו מפריד הם :

1. מרווח דוושה גדול מידי .
2. דיסקת חיכוך עבה או עקומה .
3. מיסב מוביל בגל ארכובה תפוס .
4. דיסקת חיכוך נדבקת בחיכוך בגלגל תנופה .
5. דיסקת חיכוך תפוסה על שיני זיכה בהילוך ראשון .
6. חופש צירי בגל ארכובה .

התקלות שהמצמד רועש בשעה שהדוושה לחוצה הם :

1. מיסב לחץ שבור או יבש .
2. מיסב מוביל בגל ארכובה שבור .
3. דיסקת המצמד שבורה או עקומה .
4. קפיץ שמש שבור .
5. מרווח יתר בתיבת הילוכים .
6. שיני ההזחה בגל המצמד או בטבור בלויים .

מנה לפחות שתי סיבות לרעש מהמצמד , בשעה שדורכים על הדוושה , והסבר מתי עלול להישמע רעש ממסב הלחץ ומתי מהמסב המוביל (בגלגל התנופה) .

הרעש הוא ממסב לחץ ומיסב מוביל רעש חריקה וצפצוף נישמע ממסב הלחץ בהתחלת הלחיצה רעש צפצוף חזק שומעים ממסב מוביל בסוף הלחיצה על הדוושה .



הסיבות לרעש מהמצמד בשעה שהדוושה משוחררת הם :

1. תיבת הילוכים אינה ממורכזת למנוע .
2. קפיצי הטבור שבורים .
3. מיסב הלחץ נוגע כל הזמן באצבעות אין מרווח בדוושה .
4. קפיצים ספירליים או קפיץ צלחת שבור .
5. קפיץ הדוושה שבור .
6. מנופי הדוושה או המלגז תפוסים .

הדברים שבודקים במצמד לפני ואחרי שמצבים אותו למנוע הם :

1. יש לבדוק ששטיחי החיכוך של דיסקת הלחץ וגלגל תנופה
ישרים .
2. שלמות מיסב מוביל להילוך ישיר .
3. שלמות קפיצי המצמד וחוזקם .
4. תקינות האצבעות וכיוון הגובה .
5. שלמות קפיץ הדיאפרגמה .
6. מרכוז גלגל התנופה .
7. שלמות דיסקת החיכוך וקפיצי הטבור .
8. בדיקת חופשיות התנועה של דיסקת החיכוך על ציר הילוך
ישיר .
9. בדיקת מיסב לחץ .
10. בדיקת חופש לדוושה .
11. בדיקת המצמד בנסיעה .

תאר איך בודקים , אם המצמד מפריד כראוי ואם אין הוא מחליק .

מניעים את המנוע ומנסים לשלב הילוך אחורי וראשון לסירוגין באים החלפה שקטה המצמד מחליף טוב . כדי לבדוק שהמצמד מוצמד טוב משלבים הילוך שלישי בולמים חזק את הרכב בעזרת בלם חניה מעלים את סיבובי המנוע מעל 2500 סל"ד ומשחררים את דוושת המצמד . סיבובי המנוע צריכים לרדת עד חניקת המנוע במצב זה המצמד תקין .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש