איך בונים מצגת

יום שני, 18 באוגוסט 2008

תורת המקצוע - מצמד

מצמד מיועד לחבר את המנוע עם תיבת הילוכים .

רפידות שחוקות (עד לראש המסמרות) :

1. שחיקה רגילה .
2. שגיאת נהג .
3. הפעלת מצמד קשה .
4. מערכת הפרדה אינה מכוונת כראוי .

הרפידות מכוסות שמן או משחת סיכה :

1. מחזיר שמן בממסרה או במנוע פגומים .
2. כמות רבה מדי של משחת סיכה במסב גל המצמד או על שני הזחה של גל המצמד .
3. דליפה ממערכת ההפרדה ההידראולית .

רפידות המצמד שבורות ומקולפות :

נסיעה כאשר דוושת המצמד לחוצה במהירות גבוהה ושילוב להילוך נמוך , דיסקת המצמד עוברת את מהירות ההרס .

חלודה בתוך טבור דיסקת המצמד :

1. לא שומן בעת הרכבה .
2. דיסקת המצמד אינה מחליקה על גל המצמד .
כאשר דיסקת המצמד תקינה , ניקוי הטבור ומריחת משחת סיכה .
3. "זריקות" חזקות מדי של דיסקת המצמד .
4. העקומות בעת הובלה .

קפיצי הטבור או דיסקת הטבור שבורים :

המנוע או הממסרה הונמכו , למרות שגל המצמד היה תקוע בטבור דיסקת המצמד , שבר כתוצאה מהפעלת המצמד .

מצמד אינו מפריד :

1. קפיץ המדרגה שבור .
2. לחיצת יתר/מהלך חריג של מסב הלחץ .
3. השבר מפריע לסימטריות של הקפיץ ומכאן בלתי מספקת או בלתי שווה של דיסקת לחץ .

צינה מצמד מעוקמת :

1. מתיחה בלתי אחידה של בירגי הידוק (לא נמתחו בצורה מוצלבת) .
2. לא הייתה השגחה על מרכוז דיסקת הלחץ בגלל התנופה הרחקה בלתי מספיקה או בלתי אחידה
(עקומות) של דיסקת הלחץ .

מדידת מצמד :

1. מצמד נמדד ע"י יצרן בתהליך הייצור על מנת להתאים את יכולת עמידה בעומס כלפי המנוע ותיבת

הילוכים .
2. מידות המצמד מחושבות במפעל למצב של עומס מכסימלי שבו ובמידה ותהיה תקלה הגורמת לעומס

גבוה , המצמד ישחק ולא יגרם נזק למנוע או לתיבת הילוכים .

מדדים לצורך התאמת דיסקת חיכוך למצמד (משאית) :

1. קוטר חיצוני .
2. קוטר פנימי .
3. שיטת שילוב .
4. מספר קפיצים .
5. עובי הדסקית .
6. טמפרטורה .

שאלה :

1. קבלתה מצמד שפורק מרכב פרטי . רשום את הבדיקות שעליך לבצע במצמד על מנת לקבוע תקינותו

(התייחס לפלטה , דיסק ומיסב) .
2. מה הדברים שהייתה בודק כאשר תלונת לקוח הוא מצמד מחליק .

תשובה :


הבדיקות שיש לבצע במצמד על מנת לקבוע תקינותו :

1. יש לבדוק ששטיחי החיכוך של דיסקת הלחץ וגלגל תנופה ישרים .
2. שלמות מיסב מוביל להילוך ישיר .
3. שלמות קפיצי המצמד וחוזקם .
4. תקינות האצבעות וכיוון הגובה .
5. שלמות קפיץ הדיאפרגמה .
6. שלמות דיסקת החיכוך וקפיצי הטבור .
7. בדיקת חופשיות התנועה של דיסקת החיכוך על ציר הילוך ישיר .
8. בדיקת מיסב לחץ .

הדברים שהיתי בודק שהמצמד מחליק הם :

1. חוסר מרווח בדוושה .
2. רפידות שחוקות .
3. קפיצים שחוקים .
4. ליכלוך שומני במצמד .

בדיקות מצמד

*. בדיקת מיסב לחץ – לא תפוס , לא מרעיש , חופש צירי (סט מיסב + פלטה + דיסק מקבלים גריז מיוחד).
*. בדיקת פלטה מצמד (דונה) – סדקים בשמש , אצבעות – גובה , אין חריצים בהיקף , עובי פלטה לפי הוראות
יצרן , צבע משטח חיכוך .
*. בדיקת דיסקי מצמד (חיכוך) – גובה מהמסמרה (2 מ"מ) לפי הוראות יצרן , קפיצי גמישות צירית + היקפית
(פיתול) , חופש במסמרות , טבור מצמד (שני הזחה) סדק בין חיבורי קפיצים , בדיקת עומס לפלטת שמש או
לקפיצים .
*. בדיקת גלגל תנופה – לבדוק משטח מחריצים (רצוי להחליף מחזיר שמן אחורי למנוע) .
*. בדיקת מצמד מחליק – חופש מנגנון התרה , לבדוק עומס פלטה , מנגנון הידראולי .

כאשר תלונת לקוח על תקלה במערכת המצמד או חוסר סחיבה עלינו לבצע נסיעת מבחן על מנת לאמת את התקלה .
יש לבדוק החלקה בהילוך גבוהה בתחילת נסיעה בדיקת מנגנון הפרדה (מערכת מוטות , מערכת הידראולית) .
הורדת מכסה בית מצמד תחתון ובדיקת מחזיר שמן .
בהורדת תיבת הילוכים יש לבדוק את דיסק המצמד והפלטה .

הבדיקות לפי הסדר הבא :

1. בדוק בנסיעת מבחן .
2. בדיקה ויזואלית .
3. מחזיר שמן + גלגל תנופה .
4. מצמד ורפידות חיכוך .

מצמד רב דיסקי :

ברכב כבד משתמשים במצמד בעל שני דסקיות או יותר .
על מנת לא להגדיל את קוטר הדיסקה הרגילה עקב מומנט שילוב גבוהה יש להוסיף דיסקת חיכוך נוספת שתעזור לצורך עמידה במומנט גבוהה השימוש בדיסק כפול מגדיל את היכולת העברת התנעה והקטנת הגודל הפיזי של תיבת הילוכים .
עמידת הדיסק הכפול הינה במומנט כפול .

‏תגובה 1:

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש