איך בונים מצגת

יום חמישי, 7 באוגוסט 2008

תורת המקצוע - שאלות ותשובות בנושא מערכת קירור

תפקיד מערכת הקירור :

לשמור על טמפרטורה אופטימלית בסביבות 100 מעלות סלציוס של חלקי המנוע בזמן שינוי בלתי פוסק של תנאי שרפת האנרגיה ועומס משתנה על המנוע .

מבנה ועיקרון פעולתה של מערכת קירור אטומה :

מכסה המצנן בעל שני שסתומים המנוגדים זה לזה . כאשר מתחממים המים ויוצרים לחץ בתוך המערכת . כאשר הלחץ גדול נפתח השסתום הגדול והעודף יוצאים לתוך הצינור הבירוץ אשר נמצא בתוך מיכל ומצטרפים למים במיכל הקליטה .כאשר המנוע מתקרר נוצר בו חוסר נפח מסוים בגלל אובדן המים הקודם ומתקבל תת לחץ ונוצרת זרימה מין המיכל לתוך המצנן עד להשוואת הלחצים דבר המבטיח שלא יוצר חוסר מים במערכת .
השימוש במערכת קירור לחץ שמצוידת במכסה לחץ מגדיל את הלחץ במערכת הקירור לפי חוזק הקפיץ לשסתום המכסה הגדלת הלחץ מגדילה את נקודת הרתיחה של המים ואז אפשר להפעיל את המנוע בחום גבוה וזה משפר את היעילות .
סיבה נוספת כאשר עולים גבוה יותר בהרים לחץ האוויר החיצוני יורד ואז המים רותחים בטמפרטורה יותר נמוכה ממאה מעלות צלסיוס התוצאה המים ירתחו ויפלטו מהמצנן . הוספת מכסה לחץ יגרום להגדלת נקודת הרתיחה והמנוע יפעל ללא תקלות .

אופן זרימת המים במנוע בעל מעבר עקיף במצבים השונים של פתיחת התרמוסטט :

התרמוסטט במערכת זו מצויד בשני שסתומים . כאשר המנוע קר המעבר לרדיאטור סגור ואז ניפתח מעבר עקיף מראש המנוע למשאבת מים , מעבר קצר . ראש המנוע מתחמם נפתח מעבר לרדיאטור ונסגר מעבר עקיף למשאבת מים . בשיטה זו המים זורמים במנוע גם שהם קרים . ההתחממות אחידה ועל משאבת מים פועל פחות לחץ , ולרדיאטור חימום תא הנוסעים מגעים מים חמים .

בדיקות מערכת קירור :

בדיקת מכסה לחץ - בודקים בראיה שלמות אטמי הגומי וקפיצי השסתומים ובעזרת משאבת לחץ הבודקת מערכת קירור , בודקים באיזה לחץ נפתח השסתום במכסה .

בדיקת התרמוסטט - כאשר התרמוסטט במנוע , מסתכלים דרך פתח מילוי מים . כאשר המנוע חם צריך להיות זרימת מים ברדיאטור , וכאשר המנוע קר לא צריך להיות זרימת מים ברדיאטור כאשר התרמוסטט סגור תפוס המנוע מתחמם חזק הרדיאטור בעצמו קר ונשמעים רעמות מים במנוע .
כאשר התרמוסטט מחוץ למנוע , מכניסים אותו לכלי עם מים חמים והוא צריך להיפתח בטמפרטורה הרשומה עליו .

בדיקת משאבת מים המורכבת במנוע - מנעים את המנוע ומסתכלים שיש זרימת מים כאשר המנוע חם והתרמוסטט פתוח . בודקים חופש בציר המשאבה (מסב נהרס) , רעש פעולה (מסב נהרס) ונזילת מים מהציר (מחזיר המים ,הפחם, פגום). ובודקים גם את המתיחה של רצועה המניעה .

בדיקתו של מד חום מנוע - מוצאים את מד חום מנוע ותרמוסטט מכניסים למתקן מים עם מד חום תיקני ובודקים את פעולתו על ידי חימום המים ועוקבים אחרי שמהירות וקצב עליית הטמפרטורה יהיו אחידים וזהים בשני המכשירים .

בדיקת המצנן - בסתימה ברדיאטור מבחינים כאשר חלקו העליון חם יותר מאשר חלקו התחתון . כאשר מעלים את הסיבובים המים עולים בפתח המילוי .
מרכיבים משאבת לחץ מעלים את הלחץ ובודקים נזילות . באותו צורה בודקים גם את מכסה המצנן . אם רוצים לבדוק שלמות אטם ראש מניעים את המנוע ומסתכלים בעליית הלחץ במד הלחץ במכשיר

תקלות :
הסיבות הקשורות ישירות במערכת קירור בנוזל והיכולות לגרום להתחממות יתר של המנוע :

1. תרמוסטט מקולקל וסגור .
2. סתימה במצנן .
3. משאבת מים לא תקינה .
4. אטם ראש מנוע לא טוב .
5. רצועה רפויה או קרועה .
6. מכסה מצנן לא אוטם .
7. סתימה בצינורות .
8. חסר הרבה נוזל קירור .
הסיבות להיעדר זרימת מים או לזרימה חלשה הם :

1. רצועה רפויה .
2. שסתום תפוס במצב סגור .
3. רדיאטור סתום .
4. משאבת מים לא תקינה .
5. סתימה בצינורות .

חימום יתר יגרום :

1. צלצולים במנוע ונזק לבוכנות ולטבעות (בגלל דילול השמן במיוחד בגובה הצילנדר).
2. תפיסת בוכנה .
3. הופעת סדקים בגוף המנוע והראש .
4. ירידה בכוח המנוע (מילוי נפחי גרוע של חלל הצילנדר).

הפעלת המנוע במצב קר תגרום :

1. כוח מנוע יקטן (כי אנרגיה רבה עוברת לקירור).
2. תצרוכת דלק תגדל .
3. חומצות ומים שנוצרים בתהליך השריפה נשארים על דפנות הצילנדר וחודרים לשמן . השמן יתקלקל ודפנות
הצילנדר וטבעות הבוכנה ישתחקו במהירות .
4. מכות בין בוכנה לצילנדר כי הבוכנה לא מגיעה לממדיה האופטימליות .

חדירת גזים שרופים למים יגרום :

1. איבוד מי קירור והתחממות מי המנוע .
2. יצירת חומצות במערכת הקירור וחלודה במעברי מים במנוע השפעתו של קירור לא מספיק ושל קירור רב
מידי על סיכת המנוע - בקירור לא מספיק המנוע מתחמם צמיגות השמן יורדת ולא תהיה הפרדה מספקת
בין החלקים והם השתכחו .וצריכת השמן תעלה בקירור רב מידי המנוע קר צמיגות השמן גבוהה מוצרי
שריפה מים חומצות ודלק שלא נשרף יישארו על דפנות הצילנדר והבלאי של טבעות וצילנדר יגדל והשמן
יתקלקל . לחץ השמן גבוה יותר ופורק הלחץ במשאבה ישחרר הרבה שמן ופחות שמן מגיע לשימון .
תקלות במשאבות מים :

1. מסב נהרס רעש וחופש בציר המשאבה .
2. ציר המשאבה ניתק מהכנפיים (האמפלור) אין זרימת מים .
3. קורוזיה של גוף המשאבה .

תקלה חוסר מים תמידי במנוע :

1. נזילות ממשאבה ,צינור פגום .
2. מכסה רדיאטור לא אוטם .
3. אטם ראש דולף .
4. התחממות יתר .

כדי למצוא את התקלה משתמשים במשאבת לחץ המורכבת על מכסה הרדיאטור או מכסה מיכל העיבוי . לוחצים לחץ של 50% מעל לחץ המערכת ומחפשים נזילות . פותחים גם את המצתים אם אטם הראש פגום אפשר לראות מים גם מחלל השרפה אחרי זמן מה .את טמפרטורה המנועה מודדים עם מד חום ישיר או עקיף .

סיבות חיצוניות להתחממות המנוע (לא קשור למנוע) :

1. סגירה לפני המצנן ע"י לכלוך או רדיאטור מזגן לא מתאים .
2. חגורת מאוורר לו מתוחה או מאוורר חשמלי פגום .
3. כונס אוויר חסר או לא מורכב נכון .
4. בלמים תפוסים בצורה חלקית .

בטמפרטורה של 4 מעלות צלסיוס המים הם במצב הכבד ביותר צפיפות מרבי . המים רותחים ב -100 מעלות צלסיוס בטמפרטורה זו המים הופכים לגז .
נוזל קירור :

החומר חשוב במיוחד נגד רתיחת הנוזל הוא מעלה את טמפ' הרתיחה ביחס לריכוז החומר הפעיל (אטילן דה גלוקול) שבו . זה חשוב במיוחד כאשר המנוע בעומס . חומר זה מוריד גם את טמפ' הקפיאה חומרים נוספים שנמצאים בתוסף זה הם חומרים משמנים "לפחם" המשאבה . חומרים למניעת קורוזיה של אלומיניום וחומרים לשמירה על גומי .
אחזקה :

ניקויה של מערכת קירור רטוב - מוריקים את המים מהמנוע כולל מערכת חימום תא נוסעים מוצאים את התרמוסטט ובודקים אותו פותחים ברז חימום מים לתא הנוסעים מחברים צינור מים ומזרימים מים בכיוון הפוך של הזרימה עד אשר המים יוצאים מפתח מילוי מים נקיים סוגרים את הברז ועושים בדיקת לחץ .

מעלותיה של מערכת קירור רטוב :
1. יחסית מנוע שקט .
2. מנוע גודל חיצוני קטן .
3. יותר קל לווסת חום .
4. חימום תא נוסעים .

חסרונתיה של מערכת קירור רטוב :
1. רגיש לקלקולים .
2. מספר רב יותר של חלקים .
3. מנוע כבד יותר .
סיבות לחימום יתר של מנוע מקורר אויר .

1. צלעות קירור מלוכלכות
2. מצנן שמן המנוע סתום או מלוכלך .
3. התרמוסטט "תפוס" .
4. רצועת מאוורר לא מתוחה הוא קרועה .
5. סתימה במערכת היניקה או הפליטה .
6. ההצתה לא מכוונת .
7. שסתומים לא מכוונים .
8. קרברטור לא מכוון .
9. מסנן אוויר סתום .
10. מצתים לא מתאימים מבחינת דרגת החום .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש