תפקידים :
- מסייעת לנהג לתפעל את הרכב ביתר קלות .
- קובעת את יחסי המסירה הנכונים בין המנוע ובין אופני הינע הרכב .
- מאפשרת עמידה בדרישות ובאילוצי הדרך השונים .
- מבטלת את צורך הנהג להתערב בהחלפת הילוכים .
סוגי תיבות הילוכים אוטומטיות :
- תיבות בעלות שלושה או ארבעה הילוכים קדמיים , ולעיתים אף חמישה .
- תיבות אוטומטיות ממוחשבות .
- ברכבים הכבדים והאוטובוסים משלוב מאיט "רטרדר" בתמסורת האוטומטית .
יתרונות ת"ה אוטומטית מול ידנית מדורגת :
- שילוב הילוכים מהיר , ללא האטת הנסיעה או ניתוק העברת הכוח .
- נסיעת שיוט ועצירה חלקה ללא הקמת רעש .
- יכולת טיפוס בעליות ללא צורך במצמד – לשיפור נוחות הנהיגה
- אפשרות לזחילה איטית בתנועה עירונית ובחניות .
- פעולה ביחס מסירה גבוה , ללא עומסים חריגים על המנוע .
- אמינות משופרת ותרומה לאורך חיי התמסורת ברכב .
חסרונות ת"ה אוטומטית מול ידנית מדורגת :
- תוספת מחיר בקנייה רכב .
- צריכת דלק גבוהה בשל אובדן כוח .
- תוספת משקל בחלקו הקדימי של הרכב .
- אין אפשרות להתניע בדחיפה .
פעולת ת"ה אוטומטית :
- המערכת מכילה תשלובת פלנטרית של גלגלי שיניים המכונים : שמש , כוכבים וטבעת משוננת .
- תשלובת פלנטרית מאפשרת החלפת יחסי מהירות מבלי לשלב ולנתק גלגלי שיניים , ולכן ההפרעה
למעבר הכוח מינימלית .
- "שרתים" מאפשרים החלפת הילוכים קדמיים , תוך שילוב גלגלי שיניים .
- מערכת הידראולית מפעילה ומשחררת את המנגנון המכני של התשלובת הפלנטרית .
- אמצעי הבקרה במערכת ההידראולית פועלים ברצף – אחד אחר השני .
- גוף תיבת הילוכים כולל בתוכו את בית הממיר .
- נוזל ההידראולי משמש לסיכה , קירור והפעלת המצמדים .
- להבטחת בקרת שילובי גלגלי השיניים משתמשים במצמדים ובבלמי סרט .
- ווסת נועד לתאם לחצים לביצוע הצמדה מושלמת .
- משטחי המצמדים והבלמים מצופים בחומר בעל מקדם סטטי גבוה .
- בלם סרט עשוי מפלדה , ומופעל באמצעות בוכנה הידראולית .
- מצמד חד כיווני מבטיח תנועה סיבובית של אחד מהרכיבים במערכת בכיוון הרצוי בלבד .
המערכת ההידראולית :
המערכת מחולקת לשלוש תת-מערכות השלובות יחדיו :
1. בקרת לחץ קו – לסיכוך התמסורת ולמניעת החלקה במצמדים .
2. בקרת ידית הבחירה – באמצעות הסטתו של השסתום הידני .
3. בקרת שסתומי השילוב - כשבורר ידית ההילוכים מצוי על (D) .
תפקידי המערכת בתמסורת האוטומטית :
1. שילוב הילוכים – עולים ויורדים – ובקרת העיתוי .
2. שימון החלקים הנעים וקירורם .
3. העברת הכוח הסיבובי מהמנוע באמצעות ממיר מומנט .
משאבת שמן פועלת בכל עת שהמנוע פועל , משמנת את התמסורת , מונעת חום יתר , ומאפשרת בקרה על החלפת הילוכים .
גוף השסתומים קובע את עיתוי ואיכות שילוב ההילוכים , בהתאם למידע אודות תנאי הנסיעה . מכיל מספר שסתומים , כאשר הגישה לכל שסתום הינה באמצעות תעלות שמן .
הילוך יתר :
- מאפשר לגל ההינע להסתובב במהירות גבוהה מזו של המנוע .
- מקטין את מספר סיבובי המנוע ואת צריכת הדלק .
- מצוי תמסורת אוטומטית , המשלבת בתוכה את הילוך היתר , ולעיתים הוא נפרד . להילוך היתר
הנפרד מערכת גלגלי שיניים פלנטרית .
- מערכת פלנטרית פועלת בשני מצבים : הילוך ישיר , והילוך יתר .
מרכבי התמסורת האוטומטית :
- גוף תיבת הילוכים .
- תושבת אחורית + וסת .
- גוף השסתומים .
- תומך מרכזי .
- מצמד אחורי .
- תשלובת פלנטרית .
- מצמד קדמי .
- משאבת שמן .
נאום שגריר ישראל לאו״ם
לפני 3 ימים
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה