איך בונים מצגת

יום חמישי, 14 באוגוסט 2008

תורת המקצוע - שאלות ותשובות בנושא תיבות הילוכים

הסבר את הצורך בממסרה בכלי רכב ומנה את הסוגים של הממסרות המקובלים בהם .

המומנט שהמנוע מפתח אינו מספיק גדול כדי להתגבר על התחלת נסיעה או נסיעה בעליות חזקות . בהורדת הילוך מגבירים את מומנט המנוע לפי יחס המסירה על חשבון הקטנת מהירות הנסיעה . תיבת הילוכים מאפשרת ניצול יעיל של כוח המנוע לפי תנאי הנסיעה ואפשרות נסיעה בהילוך אחורי והפרדה בין המנוע לגלגלים .
סוגי התמסרות :
1. ממסרה ללא סיכרוני .
2. ממסרה בעלת החלפת הילוכים סיכרונית .
3. ממסרה פלנטרית לתיבת הילוכים אוטומטיות .
4. ממסרה רציפה .
5. ממסרה שציר הכניסה וציר היציאה נמצאים על אותו ציר .
6. ממסרה להינע קידמי שציר כניסה וציר יציאה לא נמצאים על אותו ציר .

תאר את מבנה של תיבת ההילוכים הרגילה ואת עיקרון הפעולה שלה

שנן ציר כניסה לתיבת הילוכים מניע את הציר הנגדי שעליו קבועים מספר גלגלי שיניים בהתאמה למספר הילוכים . לגלגלי שיניים אלה מחוברים גלגלי שיניים שנמצאים על הציר הראשי המוציא את התנועה החוצה . החלפת הילוכים נעשית במקשר סינכרוני המחבר את גלגל השיניים שעל הציר הראשי אם ציר היציאה להוצאת התנועה . ככל שהילוך נמוך יותר יחס העברה גבוה יותר הכוח המעובר לגלגלים גבוה ומהירות הנסיעה קטנה .

סוג הממסרה , כמה הילוכים יש בה ואלו גלגלי שיניים ? תאר את זרימת הכוח בהילוך השני
מה הם המאפיינים של תיבת הילוכים שגל המבוא וגל המוצא על מישור משותף , אלו הם הגלים בתיבה שכזו ואיך הם ממסובים ?

זו תיבה הילוכים בעלת מקשרים סיכרונים לארבע הילוכים והילוך אחורי . להילוך אחורי שיניים ישרות והשילוב ללא סנכרון לשאר גלגלי השיניים יש שיניים אלכסניות והם שקטות וחזקות .
זרמת הכוח בהילוך שיני נעשית דרך הילוך ישיר ודרך ציר וממנו דרך גלגל שיניים שעל הציר הניגדי לשנן שעל הציר הראשי מדרך מקשר סיכרוני לציר יציאה החוצה .
בתיבה זאת 3 גלים : גל מבוא ובהמשכו גל מוצא ומתחתם גל נגדי . לכל הילוך יש שני גלגלי שיניים , אחד על הגל הנגדי והשני על המוצא . הגלים מוסבים בעזרת מיסב כדוריים או מיסבים גליליים או תותבים . גל המבוא וגל המוצא מסתובבים באותו כיוון .

מהו גלגל של שיניים מלוכסנות ומפני מה מעדיפים להשתמש בו בתיבות הילוכים ? איזה קשר קיים בין מומנט הפיתול לבין כוח הדחיפה בגלגלים המניעים ?

בגלגל שיניים מלוכסנות אורך השן גדול יותר ותמיד משולבים יותר משן אחת ולכן הגלגל מסוגל להעביר כוח רב יותר והתנועה שקטה . ככל שמומנט הפיתול גדול יותר גדול גם הכוח הדוחף את הגלגל .

משום מה יש להחליף את הגלגלים של תיבות ההילוכים לעולם בזוגות ? על איזה תקלה מצביע רעש של טחינה מתיבת הילוכים , ומה עלול לגרום לזמזום או אפילו ליללה ?

גלגלי שיניים פועלים בזוגות והתאימו עצמם החלפת גלגל אחד בלבד תגרום לרעשים והתבלות מהירה של הגלגל החדש .
רעש טחינה מצביעה על מיסבים שבורים וגלגלי שיניים שבורים .
זמזום או יללה נגרם מחוסר שמן או פגם ממסבים .

הסבר את מיון השמנים לפי SAE ולפי API ! מהם שמיני ATF ?

SAE זה תקן אמריקאי לסיוג שמנים .
API זה תקן מכון הנפט האמריקאי .
שני התקנים מתייחסים לבדיקות שמנים ומסמנים אותם לפי דרגות צמיגות כמו : 20,30,40 ושמנים רב דירגתים : 50 20 . סימון לשמן מנוע דיזל באות C וסימון לשמן מנוע בנזין באות S . סימון טיב השמן לפי דרגות מ - A עד F .
ATF זה שמן לתיבת הילוכים אוטומטית , משמן זה נדרש התכונות הבאות :
1. עמידה בחום גבוהה .
2. עמידה בלחצים גבוהים .
3. יציבות בעבודה למשך זמן רב .
4. כושר ערבוב בין שמני תיבת הילוכים אוטומטית ללא קלקול .
שמן בשם דקסטרון מצטיין בחיכוך סטטי גבוה וחיכוך דינמי נמוך

תאר את עיקרון הפעולה של המצמד הסינכרוני והסבר את המצמד הסינכרוני מסוג "התמדתי" .
תאר איך נמנעת השתלבות של הילוך בממסרה בעלת מצמד סינכרוני התמדתי , כל עוד לא נוצר שוויון המהירויות !

מקשר התמדתי גורם לשילוב הילוך ללא חריקה בהשוואת המהירות של הגלגלים שאליהם מתחברים .
בלחיצה על ידית הילוכים מזזים את משלב אחד בעזרת מלגז וזה דוחף את שלשת הגששים (3) שהם דוחפים את קונוס הסנכרון מנחושת (6) לתוך קונוס פלדה (9) שעל גלגל שיניים (8) שעליו מתחברים . נוצר חיכוך שגורם להפרעה קטנה בהמשך שילוב בגלל חופש קטן מיוחד שבין הגששים לחריצים בקונוס הסנכרון (10) לחיצה נוספת חזקה יותר תצמיד את הקונסים ומהירות הסיבוב משתווה . ואז שיני המשלב הפנמיות (1) משתלבים יפה בשיני הצמדה (7) שבגלגל שיניים (8) .

מהו סוג המצמד הסינכרוני שבתמונה . מנה את חלקיו והסבר את פעולתו .

זה מצמד סינכרוני מסוג לחץ קבוע .
המצבים הנראים בתמונה :
1. מצב ביניים סרק .
2. התחלת שילוב הצמדת קונסים והתאמת מהירות .
3. שילוב מלא .
אופן פעולה :
לחיצה על ידית הילוכים מזיזה את המשלב ודרך כדורי סגר הנתמכים בקפיצים מזיזים טבור המקשר לכיוון הצמדה של הקונסים . כתוצאה מחיכוך מהירות הגלגלים משתווה ובהמשך הלחיצה משתלבים שיני המקשר לשיני הגלגל שעליו מתחברים .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש